Voeding

Energierepen: food with benefits

Goed voor het milieu, lekker voor je buik: zelf energierepen maken. Je hoeft er geen topchef voor te zijn. Met deze vier recepten kun je zelf aan de slag. Eet smakelijk!Uitgekeken op energiegels, sportdrank... Lees meer »

Eten voor onderweg

Dertig jaar geleden fietste Rob Barel tijdens de Holland Triathlon in Almere met havermout in zijn bidon. Het was nogal een opgaaf om die vastgeklonterde massa in zijn maag te krijgen. Sportdranken en -gels maa... Lees meer »

Vlees, een dagje zonder?

De productie van voedsel kost veel grondstoffen en is goed voor een kwart van alle door mensen veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen. De veehouderij neemt daarin het overgrote deel voor haar rekening. Tijd v... Lees meer »

Blessures de baas met juiste voeding

We willen trainen. Hard, veel en lang. Maar als we niet oppassen met onze trainingsbelasting ligt een blessure op de loer. Goed materiaal, een rustige trainingsopbouw en voldoende rust kunnen blessures voorkome... Lees meer »

Een extra edge met de juiste voeding

Zonder alle uren op de fiets, in het zwembad of on the run gaan er geen persoonlijke records sneuvelen. Maar om voor een wedstrijd alle puntjes op de I te zetten kan de juiste voeding je een extra edge geven. V... Lees meer »

Voeding voor triatleten in de groei

Talloze websites, blogs en hele boeken zijn er geschreven over sportvoeding voor volwassenen. Of je nu wel of geen vlees eet, allergisch bent voor gluten, lactose of noten of liever helemaal geen fruit of suike... Lees meer »

Fit met vet

Lees een willekeurig artikel over voeding en sport en de borden pasta en de eiwitshakes vliegen je om de oren. Koolhydraten hebben we nodig als energiebron voor (intensieve) inspanning en eiwit zorgt voor de op... Lees meer »
Healthy Snack-Banana Chocolate Milk Almonds

Wat eet je als triatleet?

Ga je dit jaar je eerste triathlon doen? Of wil je sneller zijn dan ooit? Het loont om niet alleen aandacht te besteden aan je trainingen maar ook om je voeding eens onder loep te nemen. Voedingscoach Miriam va... Lees meer »

Wat te drinken na een inspanning?

Wouter Dijkshoorn heeft in september 2014 zijn eerste sprinttriathlon gedaan. Na jarenlang balsporten te hebben beoefend, is hij verkocht aan de triathlonsport. Met zijn kennis en kunde vanuit de opleidingen be... Lees meer »

We eten veel maar voeden weinig

Volgens het Voedingscentrum heeft de gemiddelde Nederlandse vrouw zo’n 2000 kcal en een man 2500 kcal per dag nodig. Als sporter gebruik je meer energie. Meer eten betekent echter niet dat je zomaar alles kunt ... Lees meer »

De perfecte sportdrank maak je zelf

Voeding speelt een belangrijke tijdens een triathlon. Vooral op de lange afstand is het van belang dat je genoeg brandstof in je lijf krijgt om een urenlange inspanning vol te kunnen houden. Maar wat doe je als... Lees meer »

Natuurlijke sportvoeding

Wist je dat de term ‘sportvoeding’ nog maar een jaar of vijfentwintig bestaat? Voor die tijd werd er getraind op bananen, krentenbollen, rozijnen, siroop en andere natuurlijke (normale) voeding. Het was voeding... Lees meer »