Lifestyle

Records op wondersloffen

Leestijd: 7 min

Wereldrecords gaan aan flarden, discussies laaien op en de schoenen vliegen als zoete broodjes over de toonbank: sinds Nike met de Vaporfly de hardloopwereld overdonderde, lijkt niets nog hetzelfde.

Zeker in het begin ging de komst van de nieuwe schoen gepaard met heftige emoties. Er zou sprake zijn van doping en oneerlijke concurrentie. Nike kon zich geen betere marketing wensen, vooral vanwege de vele records die op de ‘superschoenen’ werden verbroken. De lucky birds die zich de vederlichte wondersloffen konden veroorloven, liepen sneller dan ooit en prezen de schoen de hemel in. Zij die aan andere merken verbonden waren, keken zuur en riepen de IAAF op tot een verbod. Tot die andere merken óók schoenen met carbon en dikke, lichte zolen gingen maken – toen daalde het stof weer neer op het asfalt.


Superschoen zweefmoment

Zweefmoment

Ben van Oeveren vindt dit tijdperk waarin we terecht zijn gekomen in de eerste plaats ‘een interessante ontwikkeling.’ Hij is bewegingswetenschapper; hij promoveerde op het analyseren van loopstijlen met behulp van trainingsdata uit sporthorloges. Nu heeft hij zijn eigen bedrijf, Move-Metrics, waarmee hij webapplicaties en algoritmes ontwikkelt voor fabrikanten van wearables. We vroegen hem wat zijn idee is bij de ‘superschoenen’. Om de loopstijl in kaart te brengen, heb je volgens Van Oeveren drie parameters nodig: snelheid, contacttijd en pasfrequentie. Op basis van deze parameters zou je ook kunnen onderzoeken of een loper voordeel heeft bij bijvoorbeeld de Vaporfly. “Met deze nieuwe schoenen lijken lopers langer te zweven, maar dit zou op grotere schaal onderzocht moeten worden dan tot op heden gebeurd is.” Hij heeft zich flink verdiept in de biomechanica van het lopen, maar volgens de wetenschapper is het begrijpen van de verschillende eigenschappen van een schoen een vakgebied op zich. Ondertussen staat de internationale atletiekfederatie IAAF de schoenen toe, zo lang ze atleten geen oneerlijk voordeel bieden én ze moeten voor alle toplopers beschikbaar zijn – er mag niet op prototypes geracet worden, wat in het verleden wel gebeurde. Dat zijn twee ‘regels’ die best rekbaar zijn, want wanneer is het voordeel nog eerlijk? En wat als een merk de schoenen op haar webshop zet, maar ze slechts drie paar op voorraad hebben en er dus ‘sold out’ staat?

“Stel, deze energiewinst zou zich direct vertalen in gelijke snelheidswinst, dan zou iemand die de marathon in vier uur loopt, een winst behalen van tien minuten; hoe langzamer je loopt, hoe meer minuten je er voordeel uit zou kunnen halen.”

Gesteld wordt dat de nieuwe schoenen zoals de Vaporfly en Alphafly iets van het energieverlies van de loper, dat ontstaat als je voet contact maakt met de ondergrond waarop je loopt wegnemen, waardoor je zuiniger gaat lopen. Tot vier procent zoals wordt beweerd. “Dat is aanzienlijk. Stel, deze energiewinst zou zich direct vertalen in gelijke snelheidswinst, dan zou iemand die de marathon in vier uur loopt, een winst behalen van tien minuten; hoe langzamer je loopt, hoe meer minuten je er voordeel uit zou kunnen halen.” De vraag is of dat voordeel voor iedereen gelijk is. Een groot onderzoek van Strava uit 2018, gepubliceerd in The New Yorker, leert dat 600 van 500.000 lopers tussen 2014 en 2018 één procent sneller waren op de Vaporfly’s. Van Oeveren: “Deze studie verklaart niet waaróm deze mensen sneller liepen. Misschien hebben ze ook andere factoren aangepast, zoals voeding en training. Wie zoveel geld uitgeeft aan een schoen, zorgt ook dat de rest op orde is. Het is daarom niet direct gezegd dat die één procent sneller alleen te danken is aan de schoen. Om daar antwoord op te krijgen kan je beter kijken naar de laboratoriumstudies waar de biomechanica in detail kan worden onderzocht.”


Hardlopen blijf hardlopen

Marathonloper Rogier Vos schafte onlangs zijn eerste paar Nike Air Zoom Alphafly NEXT% aan en verbrak direct zijn pr op de vijf kilometer met 36 seconden. “Die 18:14 had ik op een ‘gewone’ schoen nooit gelopen, maar daar staat tegenover dat ik mijn oude pr ook niet op blote voeten heb gelopen – daar hebben mijn schoenen destijds ook aan bijgedragen.” Het grootste verschil zit hem volgens Vos in het ‘springplankgevoel’. “Je móet wel actief bewegen; tijdens het rennen merkte ik vooral dat ik veel gemakkelijker een bepaalde snelheid kon vasthouden, vooral toen ik wat meer voorover leunde. Daarnaast voel je de landing veel minder hard.” Hoewel hij van innovatie houdt, vindt hij duidelijke regels op zijn plaats. “Waar ligt de grens? Het moet niet ineens een heel andere sport worden; het moet wel hardlopen blijven.”

“Wie zoveel geld uitgeeft aan een schoen, zorgt ook dat de rest op orde is. Het is daarom niet direct gezegd dat die één procent sneller alleen te danken is aan de schoen.”

Een hardlopende voet buigt bij de tenen, precies waar de inmiddels beroemde carbonplaat zo’n groot effect heeft. De plaat is niet recht, maar lepelvormig, wat het effect vergroot, omdat de kracht nog verder naar voren wordt omgebogen. In eerdere modellen is geëxperimenteerd met rechtere carbonplaten, maar de bolling blijkt het best te werken. Daarnaast speelt het gewicht van de schoen een belangrijke rol. Door de jaren heen is het foam van hardloopschoenen vaak veranderd; het wordt steeds lichter, en daarbij verbeteren de veereigenschappen. “Je zou dankzij die veereigenschappen gemakkelijker van de grond moeten komen en wat langer zweven. Omdat die zool zo licht is, kan hij vrij dik zijn, waardoor je hoger staat. Gevolg: je verlengt je benen zonder dat je daar zwaarder van wordt. Een reus met dezelfde pasfrequentie als een kabouter loopt harder, dus ja, zelfs die hoogte zorgt voor winst”, legt Van Oeveren uit. Daarnaast vangt dit foam trillingen op waarvan gezegd wordt dat spiervermoeidheid langer uitblijft. Een kanttekening is wel dat niet alle ultralichte carbonschoenen even stabiel zijn. De zool is dik, het bovenwerk vaak vederlicht en heel dun, waardoor niet elke loper even lekker door de bocht zal kunnen rennen.


superschoen nike

Synergie met de schoen

Atleet Björn Koreman loopt sinds maart 2019 op de carbonschoenen van Nike. Hij liep er in het najaar van 2019 de marathon van Eindhoven op en zette daar een tijd van 2.17:26 op de klokken – op zijn superschoenen. “Ik merkte dat ik ook na 32 kilometer, als het zwaar wordt tijdens de marathon, goed kon blijven lopen”, vertelt hij. Hij kiest en koopt zijn schoenen zelf, omdat hij niet verbonden is aan een schoenenmerk. “Zeker in zware trainingsweken is mijn belastbaarheid groter als ik op deze schoenen loop. Ik kan langer doorlopen op een hoog tempo.”

De schoenen werken uitstekend voor Koreman; onlangs verbeterde hij zijn tijd op de halve marathon tot 1.02:44. “Als ik zo goed op een schoen loop, vind ik het niet erg om er meer geld aan uit te geven. Wat ik mooi vind, is dat andere merken nu ook druk bezig zijn met carbon en licht foam. Op de marathon zie je ook bij Adidas, New Balance, Asics en andere merken dat er nieuwe schoentypes verschijnen. Ik vind dat heel goed, omdat de schoenen dan voor iedereen beschikbaar zijn.” Op het idee ‘met zulke schoenen kan ik het óók’, reageert hij droog: “Wie dat zegt, moet ze aantrekken en het dan ook dóen. Want een prestatie is natuurlijk veel meer dan alleen een schoen.”

“Op de marathon zie je ook bij Adidas, New Balance, Asics en andere merken dat er nieuwe schoentypes verschijnen. Ik vind dat heel goed, omdat de schoenen dan voor iedereen beschikbaar zijn.”

Het voordeel voor hardlopers is individueel, denkt Van Oeveren, zelf ook fervent hardloper en bezitter van veel verschillende hardloopschoenen. “Als je je in synergie met de schoen beweegt, heb je meer voordeel. De Vaporfly’s bevatten een hoop verschillende eigenschappen; het gewicht, de hoogte, de veereigenschappen van het foam en de hefboom van de carbonplaat spelen allemaal een rol. Daarnaast heeft ook de loper verschillende eigenschappen, zoals spierkracht, looptechniek, gewicht, lengte en het vermogen om de looptechniek aan te passen bij het dragen van nieuwe schoenen. Het verschil zit niet alleen in het foam en de carbonplaat, maar ook in het gevoel dat de schoen je geeft. De ronding van de schoen en de iets oplopende toe box spelen ook mee – en die zijn niet exclusief bij de nieuwste Nikeschoenen. Dat gevoel van ‘deze schoen wil hard, joggen past niet bij deze schoen’, dat hebben meer schoenen in zich”, weet Van Oeveren. “Een tijd geleden werkten verschillende merken al aan rondere zolen, waardoor je makkelijker zou landen op je voorvoet; je looptechniek werd beïnvloed door de schoen. Het is daarom lastig om op basis van prestatie alleen conclusies te doen over de eigenschappen van een schoen.” Hij raadt hardlopers aan verschillende schoenen te proberen en regelmatig af te wisselen; zo kun je een schoen gebruiken als trainingsmiddel om je looptechniek bij te schaven.


Euro per kilometer

De Nike Air Zoom Alphafly NEXT% kost 299 euro en er wordt vaak gezegd dat ze zo’n 250 kilometer meegaan. Buiten dat dat niet erg duurzaam is, betekent dat dus meer dan een euro per kilometer.


 

Dit artikel komt uit Transition Magazine #27.

Deel dit artikel


Barbara Kerkhof

Gepassioneerd fotograaf, tekstschrijver én hardloper. Als zelfstandige maakt Barbara onder andere mooie producties voor Transition.

Nog niet
ingeschreven?

De redactie van Transition houdt jou graag op de hoogte van nieuwe artikelen, tips van onze Makers en sneak previews van nieuwe edities van het online magazine.