Training

Binnen
beter
(worden)

Leestijd: 4 min

De tijd dat binnen trainen alleen voor professionals en de fanatiekste amateursporters weggelegd was, is lang voorbij. Ook het imago van geestdodend is niet meer van toepassing. Je indoor trainer is een vriend geworden die jaarrond zijn nut bewijst. En in de winter is je Tacx misschien wel je belangrijkste trainingsmaat.

 

Zodra de rustperiode, jouw offseason, voorbij is, begint het waarschijnlijk al te kriebelen om weer toe te gaan werken naar volgend seizoen. In de winter leg je daarvoor de basis en als je dat goed aanpakt, heb je daar het hele wedstrijdseizoen plezier van. Tacxen, of trainen op de indoor trainer, kan jou daarbij helpen. Een van de voordelen van binnen, in een gecontroleerde omgeving trainen, is dat je niet afhankelijk bent van weersomstandigheden zoals wind, gladheid en lage temperaturen. Variabelen die trainingsplannen in de war kunnen schoppen. Ook kun je je voortgang heel makkelijk meten. Daardoor weet je dat je geïnvesteerde tijd en energie zullen lonen als je in de lente weer de weg op gaat.

Plan je progressie

Om jouw training nuttiger te maken, is het verstandig om een trainingsplan te hebben. Misschien maak je gebruik van schema’s van een persoonlijke trainer, is er een clubcoach die programma’s wil maken, of leun je op de trainingsschema’s die bijvoorbeeld TrainingPeaks of Zwift aanbieden? Wat je ook doet, zorg dat je toewerkt naar doelen die jou helpen om in je wedstrijdseizoen fit, sterk en snel te zijn. Het helpt je bovendien om alle uren binnen makkelijker weg te trappen als je weet waarvoor je het doet. Een belangrijk onderdeel van het meten van voortgang is testen. Voordat je met een schema begint, bepaal je het uitgangspunt. Elke vier tot zes weken meet je je progressie en aan het eind van een trainingsblok kan een (virtuele) race jou helpen om te zien of de gestelde doelen binnen bereik gekomen zijn, of dat er nog extra werk nodig is.

Virtuele wereld

Fietsen wordt gamen met een vakantiegevoel als je je in een van de vele virtuele werelden voor fietsers begeeft. Tacx bood al lange tijd routes aan op iconische plekken. Beklim de Alpe d’Huez of een andere bekende Alpencol en de software zorgt dat het hellingprofiel automatisch aangepast wordt. Rijd de grote wielerklassiekers, of ga met een professionele wielrenner op pad tijdens een parcoursverkenning.
Ga een stap verder en begeef je met andere fietsers in een complete virtuele wereld zoals Zwift of The Sufferfest. Zwift maakt van fietsen gamen. Terwijl je traint of aan virtuele races meedoet, spaar je voor nieuw materiaal en hippe kleding. Ook kun je met je vrienden samen een virtuele rit maken en ondertussen bijpraten via de chatfunctie. Of volg een voor jou op maat gemaakt trainingsprogramma, gebaseerd op een ook door Zwift voor jou georganiseerde FTP-test.

Maak het leuker

Binnen fietsen heeft bij veel fietsers lang het beeld van saai, geestdodend en afstompend gehad. Domweg malen op een al even dom apparaat, je moet er maar voor gemaakt zijn. Gelukkig helpt de techniek jou tegenwoordig om het een stuk leuker te maken. Je Tacx biedt veel meer inzicht dan vroeger. Meet eenvoudig je vermogen, analyseer je pedaalslag en werk aan je efficiëntie, koppel met hartslaggegevens en verrijk zo je analyse nog verder.

"Je haalt gemakkelijk een hoge trapfrequentie op de Tacx. Dat is een goede prikkel voor je fietscoördinatie en dat is iets wat, zeker in de triathlon, onderschat wordt."

Louis Delahaije

Het is ook makkelijker om je trainingen gedisciplineerd te volbrengen, als je een duidelijke opdracht hebt. Transition vroeg twee trainers om hun mening daarover. Louis Delahaije, de head coach van de NTB, vindt Tacxen een erg goede trainingsvorm. “Je haalt gemakkelijk een hoge trapfrequentie op de Tacx. Dat is een goede prikkel voor je fietscoördinatie en dat is iets wat, zeker in de triathlon, onderschat wordt. Er wordt altijd heel erg gefocust op de metabole kant van de training en daarbij komt de neuromusculaire kant nogal eens tekort.” We trainen teveel op de energiehuishouding, (met andere woorden) te weinig op aansturing, aldus Delahaije.

Peter Zijerveld, oud-proftriatleet en tegenwoordig talenttrainer bij de KNWU, roemt de veelzijdigheid van de Tacx. Je kunt immers afwisselen zoveel je wilt. “Ik vind het een geweldig trainingsmiddel. Je kunt trainen op kracht, maar bijvoorbeeld ook op sprintjes. Je kunt hoogintensieve sets doen, of een wedstrijdje op Zwift, al naar gelang je zin hebt. Juist de afwisseling van al die trainingsvormen is mooi.”



Trainingstips

Voorbeelden van trainingen vind je deze winter op transition.nl maar beide coaches geven hier alvast een paar tips. Delahaije: “Werken aan je aansturing doe je bijvoorbeeld door het doen van staande en vliegende sprints van 5 tot 10 seconden. En door frequentie-oefeningen.” Zijerveld vult aan: “Trainen op kracht kan door zittend of staand vanuit nagenoeg stilstand op een groot verzet 15 seconden te sprinten. Daarna minstens 3 minuten rusten en een keer of vier herhalen. Als je zo drie setjes doet, heb je een mooie krachttraining gedaan.”

Lange duurtrainingen op de indoor trainer raden de trainers af. Zijerveld: “Ga voor je duurtraining gewoon lekker het bos in voor een toertochtje op de mountainbike of cyclocrosser. Mentaal veel minder belastend.” Zo kom je ook nog eens buiten deze winter!

NEO2T Smart

Het paradepaardje van Tacx is de NEO2T Smart. Deze indoor trainer gebruik je in combinatie met je eigen racefiets, tijdritmonster of mountainbike. Uniek is onder andere de functie ‘roadfeel’, waarmee je allerlei ondergronden kunt simuleren. Maar ook afdalingssimulatie, meetonnauwkeurigheid van minder dan 1% zonder calibratie, tot 2200 Watt vermogen en simulatie van hellingen tot 25%. Vergeleken met zijn voorgangers is de NEO2T Smart stiller. Daarnaast geeft hij een nog realistischer gevoel tijdens beklimmingen en sprints. Ook kun je je pedaalslag met software naar keuze nauwkeurig analyseren en is de herontworpen as compatibel met nog meer fietsen dan voorheen.


 

Dit artikel verscheen in Transition Magazine #23

Deel dit artikel


Nog niet
ingeschreven?

De NTB verstuurt elke donderdag een nieuwsbrief met een samenvatting van het nieuws van die week en de populairste artikelen van transition.nl