Sporten tijdens je zwangerschap zal niet altijd comfortabel voelen, maar geeft wel veel voordelen. Zo schreef voormalig topjudoka en sportarts Jessica Gal eerder op haar eigen website. Sporten heeft een gunstig effect zowel op het lichamelijk als geestelijk welbevinden.

Het verhoogt het energieniveau, bereidt het lichaam beter voor op de bevalling, vermindert de gewichtstoename en voorkomt het optreden van klachten als rugpijn en obstipatie. In het verleden werd zwangere vrouwen geadviseerd het rustig aan te doen, maar tegenwoordig kunnen vrouwen die voor de zwangerschap al aan sport deden, daar tijdens de zwangerschap gewoon mee doorgaan.

Het is belangrijk om, zelfs als je fanatiek triatleet bent, de intensiteit van de trainingen tijdens de zwangerschap terug te brengen.

Toch is het belangrijk om, zelfs als je een fanatiek triatleet bent, de intensiteit van de trainingen terug te brengen tijdens de zwangerschap. Tijdens het sporten neemt door een verhoogde doorbloeding van de spieren de bloedstroom naar de baarmoeder af. Hierdoor zou theoretisch de zuurstofvoorziening van het kindje kunnen afnemen. Het blijkt inderdaad dat de hartslag van het kindje tijdens sporten iets toeneemt, maar hiervan is nooit een schadelijk effect aangetoond.

Stijging lichaamstemperatuur

Belangrijker is de stijging van de lichaamstemperatuur bij intensieve inspanning. Bij dieren is aangetoond dat een temperatuur van meer dan 39 graden kan leiden tot stoornissen in de aanleg van het jong. Dit proces voltrekt zich in de eerste drie maanden van de zwangerschap, en daarom wordt met name in het eerste trimester geadviseerd op een rustige intensiteit te sporten en om tijdens het sporten te zorgen voor voldoende vocht en verkoeling. Daarnaast wordt, om de baby te beschermen, vanaf het tweede trimester (na de derde maand) geadviseerd om hoge snelheidssporten en contactsporten te vermijden.

“Ga na de bevalling niet meteen te hard van start. Je moet echt weer vanaf nul beginnen en rustig opbouwen.”

Na de bevalling kun je – als je je goed voelt – ongeveer na zes weken het sporten weer oppakken. Als je geen bloed meer verliest, is zwemmen de beste optie om mee te beginnen. Na de laatste eindcontrole bij de verloskundige kun je ook weer gaan hardlopen en fietsen. “Ga niet meteen te hard van start”, waarschuwt Sione Jongstra (moeder en triatlete). “Je moet echt weer vanaf nul beginnen en rustig opbouwen. Ga niet meteen 3 kilometer zwemmen of 10 kilometer hardlopen, neem kleine stappen. Iedereen moet daarin zijn eigen tempo vinden en het hangt ook helemaal af van hoe zwaar je bevalling is geweest, hoeveel energie je hebt en hoe je kind is. Als je baby veel slaapt, is het allemaal net even wat makkelijker. Kijk dan ook niet naar wat anderen doen, maar luister goed naar je lichaam en zoek, als je je daar zekerder door voelt, begeleiding.”


Dit artikel verscheen in Transition Magazine #6