Toegegeven, het leek bijna zomer eerder deze week, maar vergis je niet, het is nog februari en dat betekent dat het best guur kan zijn buiten. Zeker als je ’s morgens vroeg je trainingsrondje maakt. Met deze zeven eenvoudige tips blijf je tijdens het sporten toch comfortabel warm.

Draag laagjes

Hoe lager de temperatuur, hoe meer laagjes. De eerste laag op de huid is bij voorkeur functioneel sportondergoed dat zweet opneemt en afvoert (bijvoorbeeld van polypropyleen of merinowol). Draag in geen geval katoen. Dat neemt veel vocht op, maar zal het niet afvoeren waardoor je lichaam snel afkoelt. De buitenste laag is ademend, winddicht en vochtbestendig. Door dunne laagjes te dragen kan je je tevens makkelijk aanpassen aan de omstandigheden tijdens de training.

Kies ruim zittende kleding

De eerste laag op het bovenlichaam mag als een tweede huid worden gedragen, alle overige kleding draag je het liefst een beetje ruim. Het zijn namelijk de luchtlaagjes tussen de kleding die de warmte vasthouden. Dit geldt ook voor handschoenen, helm, wielerschoenen en overschoenen. Een beetje bewegingsruimte zorgt voor een betere doorbloeding en minder afkoeling.

Draag wanten in plaats van handschoenen

In wanten houden de vingers elkaar warm en krijg je minder snel last van koude handen. Voor het fietsen zijn onderhandschoenen bij zeer lage temperaturen eveneens een optie.

Houd het hoofd warm

Dertig procent van de lichaamswarmte gaat via het hoofd verloren. Draag daarom bij lage temperaturen een balaclava, muts en/of buff. Smeer bij extreem lage temperaturen vaseline op je gezicht. Niet alleen het inademen van koude lucht maar ook kou op het gezicht kan een astmatische aanval of het samentrekken van de bronchiën veroorzaken.

Zorg zoveel mogelijk dat je droog blijft

Nat worden betekent afkoeling. Doe daarom geen heel intensieve workouts gevolgd door een tijd rustige duur, want dan koel je enorm af. En monteer bij een nat wegdek spatborden op je fiets.

Eet en drink voldoende

Ook als het koud is verlies je vocht en om warm te blijven heb je voldoende vocht en energie nodig.

Ga uit van eigen ervaring

De één wordt sneller koud dan een ander. Houd daarom voor jezelf bij welke kleding onder welke omstandigheden het best voor jou werkte.

 


Dit artikel verscheen in Transition Magazine #6

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.