Recent schreven we er al over: de SmartPaddle. Deze nieuwe, slimme tool maakt het mogelijk je zwemtechniek tot in detail te analyseren. Het levert een bak met data op waar je u tegen zegt. Maar dan? Een weekje zwemtrainingskamp op Mallorca leert dat de techniek niet op zichzelf staat.

Tekst: Jeannet Pennings
Beeld: Tim Buitenhuis

Zwemmen draait om techniek en daarin investeren kost tijd. Ik prijs mijzelf gelukkig met een achtergrond in het wedstrijdzwemmen, die zorgt voor een prima basis. Het kan echter altijd beter en zeker nog sneller. Hoe doe je dat met ‘slechts’ twee zwemtrainingen per week, waarbij de verleiding groot is om vooral meters te maken? De SmartPaddle kan – naast bijvoorbeeld videoanalyse van je zwemslag – een mooi hulpmiddel zijn, zo leerde ik na een eerste kennismaking voor Transition. Tijdens een swimcamp op Mallorca ging ik met de peddels in de praktijk aan de slag en leerde ik stukje bij beetje de data te vertalen.

De Smart wat?

De SmartPaddle is een innovatieve tool die de beweging van een zwemmer in het water inzichtelijk maakt, gekoppeld aan het vermogen dat wordt geleverd. De minipeddels die je aan je middelvingers schuift, zijn uitgerust met een druksensor, gyroscoop en accelerometer. Daarmee meten ze de kracht in het water, de richting waarin de kracht wordt uitgeoefend en op welk moment in de slag. De ontwikkelaar – het Finse Trainesense – heeft op basis van duizenden zwemanalyses de meest efficiënte slag bepaald. Aan de hand daarvan laat de data die uit de SmartPaddle rolt, zien hoe efficiënt je zwemt en waar krachten verloren gaan in bewegingen die je niet vooruit helpen.

Krachtengrafiek

Als je een week lang twee keer per dag in het water ligt, heb je veel tijd om aan die efficiency te werken. Échte focus op techniek. We beginnen op Mallorca met een beginmeting met de SmartPaddle om het basisprofiel vast te stellen. Uitgangspunt is de grafiek waarin zichtbaar wordt: de kracht die je levert in één slag (gemiddeld over 200 meter), zowel links als rechts, en de richting van die kracht.

Idealiter zien we over de volle lengte van de slag een langzaam stijgende groene lijn met een piek op twee derde. In dat geval wordt direct vanaf de catch de druk op het water opgebouwd met een versnelling naar achteren toe. Het water wordt in een rechte lijn naar achteren verplaatst, de beweging die de zwemmer vooruit helpt. Hoe meer de gele en rode lijn zichtbaar zijn, die de zijwaartse en neerwaartse beweging aangeven, hoe minder efficiënt de zwemslag.

Nieuwe inzichten

Mijn grafiek is niet veel anders dan die van afgelopen zomer en toch vallen een aantal nieuwe zaken op. Mijn borstcrawl kenmerkt zich door een lange glijfase en dat is duidelijk terug te zien in de data. Het duurt relatief lang voordat ‘mijn’ groene lijn omhoog gaat. Oftewel, het duurt lang voordat ik begin met kracht uitoefenen. Het ziet er mooi uit vanaf de badrand, maar maakt me niet per definitie snel.

‘Door mijn souplesse en efficiency kom ik ermee weg om een relatief laag vermogen te leveren; daar ligt dus wel een kans’

Daarbij is het vermogen dat ik lever vrij laag, rond de 10 Watt. Ter vergelijking: enkele anderen leveren 20 Watt. Toch zwem ik sneller, onder andere dankzij een betere ligging in het water. Met andere woorden: door mijn souplesse en efficiency kom ik ermee weg om een relatief laag vermogen te leveren. Daar ligt dus wel een kans: meer vermogen in een efficiënte slag betekent meer snelheid. De vraag is alleen: hoe?

Weten, zien, begrijpen

De combinatie met een video-analyse lijkt haast onmisbaar. De SmartPaddle-data vertellen je wat je doet in het water (weten). Met videobeelden maak je dat visueel (zien) en dat is belangrijk om het uiteindelijk ook te kunnen voelen. Tot slot komt hier het belang van een goede trainer/coach om de hoek kijken. Iemand die helpt de data te vertalen, de videobeelden te analyseren en te begrijpen wat je doet. Of beter: begrijpen wat je anders zou moeten doen.

‘Het is de trainer die mij heeft laten inzien dat ik te hoog aan het wateroppervlak zit’

Het is de trainer die mij heeft laten inzien dat ik te hoog aan het wateroppervlak zit. Hierdoor moet ik eerst mijn hand laten zakken en mijn elleboog omhoog brengen om mijn catch in te kunnen zetten. Dat is tijd en slaglengte die verloren gaan. Ik moet leren om lager en breed in te steken om direct vanuit een goede catchpositie kracht op te kunnen bouwen. Verschillende oefeningen (o.a. korte en lange hond, wrikken, bijplaatsen, catch drill) kunnen daarbij helpen.

Kracht opbouwen

Daarbij zou ik vaker met peddels moeten zwemmen om de armen sterker te maken en uiteindelijk meer vermogen te kunnen leveren. En… als ik het begin van mijn slag weet te optimaliseren, dan volgt de rest vanzelf. Want uit de eerste SmartPaddle-sessie bleek dat op twee derde van de slag een deel van mijn kracht verloren gaat in een zijwaartse beweging.

Goed insteken, direct catchen, druk opbouwen en in een rechte lijn naar achteren bewegen. Opnieuw, opnieuw en opnieuw. Als me iets duidelijk is geworden, dan is het de kracht van herhaling. Steeds weer opnieuw focussen op die techniek. Weten, zien, voelen en begrijpen wat je doet, daar gaat het om. De video- en SmartPaddle-analyse zijn mooie tools om daarbij te helpen en met enige regelmaat de progressie in kaart te brengen. De trainer is onmisbaar om een en ander te vertalen en de techniek continu bij te schaven. Zodra de aandacht voor techniek verslapt, komen de zwaktes bovendrijven en dat maakt ons geen betere triatleet. En met al die techniektrainingen kom je vanzelf aan je meters.

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.