Blessures lijken de ‘worst nightmare’ voor elke sporter. Een combinatie van verschillende sporten kan uitkomst bieden bij het voorkomen en herstellen van blessures. Dus wat moet je doen en wat moet je vooral niet doen?

Je bent lekker aan het trainen, zit in de flow, ligt op schema voor het wedstrijdseizoen, voelt je steeds sterker en sterker, en dan opeens…een pijntje. Dat pijntje begint serieuze vormen aan te nemen en een blessure ligt op de loer. Te snel en te veel, het is de grootste valkuil voor de meeste (beginnende) atleten. Met name bij hardlopen is het risico op blessures groot, weet triathloncoach Eric van der Linden. “Hardlopen is de meest blessuregevoelige discipline binnen de triathlonsport. Het gestel wordt zwaar belast en als je te snel opbouwt, is de kans op overbelasting groot. Het punt bij veel beginnende atleten is dat het conditioneel geen probleem is om anderhalf uur te lopen, maar dat de pezen en gewrichten er wel moeite mee hebben.” Herkenbaar voor Tim Binkhorst van Flowfysio uit Heemstede. Hij ziet veel lopers voorbij komen met knie- en heupissues en daaraan gerelateerde bil- en hamstringklachten.

Nieuwsgierig geworden? Het hele artikel is te lezen in Triathlon, de speciale uitgave van de Nederlandse Triathlon Bond en de makers van Runner’s World/Bicycling. Het blad is hier te bestellen.


Tekst: Jeannet Pennings