Net als op veel andere plaatsen kijken wij tegen het eind van het jaar ook even terug op het afgelopen jaar. En wat een jaar. Met het WK op de olympische afstand in eigen land, en een week ervoor nog het EK op de lange afstand. Met een dubbele ‘titel’ voor Jetze Plat als triatleet èn paratriatleet van 2017, als gevolg van zijn WK-titel in Rotterdam en de recordtijd op de Ironman Hawaii. Maar ook met een dit jaar weer uitzonderlijk sterke Yvonne van Vlerken. En ook met fenomenale prestaties van Rob Barel, inmiddels 60.

Hier op transition.nl blikken we even terug op het seizoen, aan de hand van de meest gelezen nieuwsposts. Onze top-tien daarin:

1 – Zeven Nederlandse wereldkampioenen in Rotterdam
Half september was Rotterdam even het mondiale centrum van de sport. Zo’n 4000 atleten, afkomstig uit 74 verschillende landen, kwamen op het WK in de Maasstad af. Nederland veroverde in totaal zeven wereldtitals, met die van Jetze Plat als grootste.
2 – Joe Skipper en Yvonne van Vlerken Europees kampioen
Yvonne van Vlerken had dit jaar haar kaarten onder andere gezet op Almere, en dat pakte goed uit. Ondanks de matige weersomstandigheden snelde ze naar een nieuw wedstrijdrecord, dat nog stamde uit de snelle edities op de Hoge Ring. Ook winnaar Skipper noteerde een sub-acht tijd.
3 – Ryf opnieuw de snelste in Hawaii; Lange verrast met parcoursrecord
De verwachte ‘dubbel’ van Ryf en Frodeno bleef uit. De Duitser kampte met ernstige hamstringproblemen, maar wist (net als ooit Jürgen Zäck voor hem) van geen opgeven. Landgenoot Patrick Lange zag zich na een ijzersterke marathon beloond met de titel èn het parcoursrecord.
4 – Stayeren in 2017: de strafbox
Begin 2017 deed in Nederland de strafbox bij alle wedstrijden zijn intrede. Veel atleten waren nieuwsgierig naar wat dit nu in de praktijk ging betekenen.
5 – Zesendertig Nederlanders aan start Ironman Hawaii
Een recordaantal van 2400 deelnemers had een slot voor Hawaii 2017 weten te bemachtigen. Onder de 36 Nederlanders bevonden zich Jetze Plat, Rob Barel en diens collega-Sydneyganger Dennis Looze.
6 – Michel Besseling: welkom in de Hel
Besseling deed eind 2016 mee in de ‘Hel van Kasterlee’ en tekende zijn ervaringen op voor het magazine van Transition. De doorplaatsing daarvan mocht ook op veel belangstelling rekenen.
7 – Klamer en Murray winnen in stijl in Holten
Rachel Klamer maakte dit jaar enkele uitstapjes naar langere afstanden en crosswedstrijden, maar haar focus lag op presteren op het WK in Rotterdam. Daar kwam het er niet helemaal uit, maar in Holten (weer) wel.
8 – Squadra en Ferro Mosae winnen openingswedstrijd Eredivisie
Niet alleen de Eredivisie, maar àlle 252 Divisie-teams streken op 30 april neer op het terrein van zwembad Klarenbeek voor ‘Super Sunday’. Een bijzonder geslaagde greep, zo bleek.
9 – NK-titels sprint triathlon in Veenendaal voor Nuyes en Heldoorn
Sarissa de Vries werd afgehouden van een unieke drievoudige titel (MD, OD en SD) door neoseniore Kirsten Nuyes. En ook bij de mannen werden de senioren afgetroefd, en wel door junior Niek Heldoorn die daarmee steeds meer in de voetsporen van zijn vader treedt.
10 – Jetze Plat pakt unieke dubbel bij verkiezing triatleet van het jaar
Tijdens het jaarlijkse NTB-congres werd Jetze Plat niet alleen verkozen tot paratriatleet van het jaar, maar ook tot triatleet van het jaar. Hij kreeg die laatste award van naamgever Rob Barel, die zelf overigens als age-grouper van het jaar in de prijzen viel.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.