Het menselijk lichaam is niet al te goed ontworpen voor een aerodynamische houding. Wel kun je jezelf een aantal zaken aanleren, waarbij het er vooral om draait het frontale oppervlak zo klein mogelijk te maken. Daarnaast wordt er veel onderzoek gedaan naar aanpassingen in het materiaal om zoveel mogelijk energie te besparen en dus tijd te winnen. Transition bespreekt een aantal goede manieren om met training van je positie en slim materiaal een snellere tijd te klokken.

5 X Positie

1. Lage zit
Leer een extra lage zit aan. Zorg wel dat je genoeg kracht kunt geven; er is een limiet aan het laag zitten. Kantel je heupen licht vooruit, zo zorg je ervoor dat je bovenlichaam stil en laag blijft.

2. Polsen
Hou je armen zo dicht mogelijk bij elkaar. Een tijdritstuur scheelt al snel een paar minuten op een tijdrit van 40 kilometer. Ook in een normale koers zie je profs met hun polsen dicht tegen elkaar rijden.

3. Armen
Gebogen armen zijn beter dan gestrekte armen. Bij voorkeur in een hoek van 90 graden. Je handen onderin de beugels maakt tot 3 km/u verschil ten opzichte van boven op het stuur.

4. Compact
Het is van belang dat zowel de knieën als de ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar blijven.

5. Perfectie
Vanuit deze positie kun je de optimale zit verder perfectioneren. De ideale afstelling hangt af van je lengte en de mate waarin je je rug buigt. Het is slimmer eerst grote veranderingen ten opzichte van je basispositie te proberen en van daaruit terug fijn te slijpen, dan andersom.

Met dank aan: Hendrik Werner, expert training en krachtmeting bij STAPS. O.a. Tony Martin, André Greipel en Peter Sagan maken gebruik van de STAPS diagnostiek.

5 X Materiaal

1. Pak
Een strakke skinsuit levert een prof op een afstand van 40 kilometer ruim 2 minuten tijdwinst op. Daar bovenop zorgt gebruik van schoencovers voor extra winst. Handschoenen werken averechts, tenzij van hetzelfde materiaal als het pak.

2. Stuur
Een groot verschil is te maken door het gebruik van een tijdritstuur. Dit kan bijna 2 minuten tijdwinst opleveren.

3. Wielen
Er is veel geëxperimenteerd met wielen. Momenteel is de geldende gedachte dat een dicht achterwiel en een driespaaks voorwiel de beste allround configuratie is. Bij elkaar zorgen de wielen voor maximaal 60-70 seconden besparing.

4. Helm
De geldende norm is de tijdrithelm die als een druppel overloopt in de rug. Dit kan tot 67 seconden verschil maken.

5. Frame
Er valt tijdwinst te boeken met een speciaal frame. In plaats van ronde buizen wordt dan gebruik gemaakt van druppelvormige buizen. Het levert vooralsnog kleine verschillen op (tot 10 watt).

Noot: bovenstaande gegevens gaan uit van de besparingen voor een prof over een tijdrit van 40 kilometer in 48 minuten.


Dit artikel verscheen ook in Transition Magazine #10

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.