Iedere sport heeft zijn regels. Zo ook triathlon en run-bike-run. Iedereen die aan een multisportwedstrijd meedoet, doet er goed aan om een aantal basisregels te kennen en toe te passen. Niet alleen in het kader van fair play, maar ook voor je eigen veiligheid of die van een ander. Je kan je in een wedstrijd namelijk niet beroepen op ‘goh, dat wist ik niet….’, en in sommige gevallen zijn de regels bij triathlon net effe anders dan bij hardlopen of wielrennen.

Nu is het wedstrijdreglement behoorlijk uitgebreid en zijn er nog zat aanvullende regels, maar de belangrijkste “tien geboden” die je in ieder geval zou moeten kennen als het gaat om materialen en gedrag tijdens een wedstrijd, zijn de volgende.

  1. Volg het gehele parcours.
    Weggevertje. Als je meerdere ronden moet fietsen of lopen, ben je zelf verantwoordelijk voor de telling. Uiteraard wordt er wel op gecontroleerd, bijvoorbeeld bij keerpunten of met chipmeting.
  2. Niet stayeren.
    Het fietsonderdeel in een triathlon of run-bike-run is te vergelijken met een individuele tijdrit. Houd dus altijd voldoende afstand tot je voorganger (ca. 10 meter tussenruimte), en als je inhaalt: doe dat binnen 20 seconden. Word je ingehaald, dan moet je je snel (=binnen 5 seconden) laten terugzakken tot die 10 meter tussenruimte er weer is.
    Maar hoe zit dat dan met de Olympische Spelen, daar stayeren ze toch? Ja, maar op dat niveau en bij dat type wedstrijden mag dat. Bij nagenoeg alle andere wedstrijden niet.
  3. Blijf sportief.
    Snijd het parcours niet af, hinder niemand, blijf af van andermans spullen, volg de aanwijzingen van officials op en blijf hoffelijk naar andere atleten, vrijwilligers, officials of publiek. Met onsportief gedrag of wangedrag bereik je niets, behalve een diskwalificatie na afloop, of erger.
  4. Check vooraf je fiets.
    De officials doen dat ook bij je eerste check-in in de wisselzone, en als ze dan merken dat er iets technisch niet in orde is (bv. je remmen of je stuur) dan kom je niet binnen en kan je niet meedoen.
  5. Helm op!
    Een goedgekeurde fietshelm is verplicht. Deze moet je na het zwemmen éérst opdoen en vastmaken, en pas daarna je fiets pakken. En na het fietsen: eerst fiets weghangen, daarna helm losmaken en afdoen.
  6. Los alles zelf op.
    Hulp van buitenaf is niet toegestaan. Dus als je een lekke band hebt: zelf verwisselen of plakken. Het publiek mag je niet meehelpen. Ook coaching is beperkt: aanwijzingen vanaf de zijlijn mag, voeding aanreiken bij de coachposten mag, maar meefietsend coachen op het loopparcours mag niet.
    Wel mag je hulp krijgen van mede-atleten (als ze tenminste daarna zelf nog verder kunnen), van officials of vanuit de organisatie (wat ze bijvoorbeeld vaak al voor atleten doen op de verzorgingsposten).
  7. Wisselzone = lopen.
    In de wisselzone mag nooit, maar dan ook nooit worden gefietst.
  8. Draag je startnummer.
    Je krijgt van de organisatie een startnummer, dit moet je ongewijzigd dragen (dus nooit in knippen of vouwen) tot aan de finish. Op je rug bij het fietsen, op je buik bij het lopen. Een nummerband is daar zeer handig bij.
    Als je van de organisatie een vaste plek in de wisselzone toebedeeld krijgt, MOET je deze ook gebruiken.
  9. Geen oordopjes, headsets of action cams.
    Ben je bij je trainingen gewend om met muziek op te fietsen of te lopen? Let er dan op: in een wedstrijd mag het niet. Je mag tijdens het fietsen of het lopen niets in of op je oren hebben. Smartphone mee? Mag. Gebruiken? Ook, tenminste zolang je er niet door wordt afgeleid. Je mag dus wel je smartphone gebruiken om je wedstrijd op Strava mee bij te houden, maar je mag ‘m niet gebruiken als muziekspeler of om op de fiets vrolijk mee te gaan bellen.
    Een ander tech-gadget wat je bij een triathlon niet mag monteren, is een action-cam. Niet op je fiets, en al zeker niet op je helm. Leuk voor je trainingen, maar taboe bij een wedstrijd.
  10. Houd het schoon.
    Afval houd je bij je. Gelletje op? Stop dan de verpakking dan even in je trisuit weg totdat je bij een verzorgingspost komt waar je ‘m weg kan gooien. Je gooit geen verpakkingen of bidons zomaar langs het parcours weg. Of wil je nog hogere inschrijfgelden omdat de organisatie na afloop een schoonmaakploeg moet inhuren?

Uiteraard is dit (lang) niet alles. Net als bij veel sporten kennen triathlon en run-bike-run nog veel meer reglementaire bepalingen. Het boekje van de ITU competition rules beslaat inmiddels al meer dan 200 pagina’s. Voor degenen die zich nader in de reglementen willen verdiepen, kunnen hier het ITU-wedstrijdreglement vinden, en hier de Nederlandse vertaling (samen met enkele specifieke nationale wedstrijdbepalingen) in het NTB-reglement.