Een triathlon bestaat uit drie sporten. Dat betekent automatisch meer spulletjes dan wanneer je één sport beoefent. Op deze pagina’s een overzicht van wat je zoal nodig zou kunnen hebben. Zou, want je kan natuurlijk ook gewoon op je opoefiets, in een t-shirt en met zwembroek of badpak meedoen.

Wetsuit

Een triathlon wetsuit bestaat uit flexibel neopreen. Met een wetsuit heb je een beter drijfvermogen en blijft je lichaam tijdens het zwemmen warm doordat zich een dun filmpje water tussen lichaam en pak vormt. Laat je goed adviseren over de juiste pasvorm (zeker niet te ruim!). Bijvoorbeeld tijdens een wetsuittestdag, wanneer je wetsuits ook nog eens in de praktijk kunt testen. Bij veel evenementen bestaat trouwens de mogelijkheid om een wetsuit te huren.

Nummerband

Tijdens een triathlon moet je je startnummer tijdens het fietsen op de rug dragen en tijdens het lopen aan de voorzijde. Met een nummerband waaraan je het startnummer bevestigt is dat in één handbeweging gefixt.

Trisuit

De meeste beginnende triatleten zullen voor hun eerste triathlon teruggrijpen op de vertrouwde fietsbroek, hardloopshort, wielershirt, t-shirt of hemdje. Wil je toch gaan voor die snellere wissels, dan biedt een trisuit uitkomst. Deze kun je van start tot finish aanhouden, omkleden is niet nodig. Ze zijn gemaakt van sneldrogend materiaal met een dunne inzetstukje in het kruis voor meer fietscomfort. Veel modellen hebben zakjes op de rug om wat voeding in mee te kunnen nemen.

Zwembril

Met een zwembril heb je beter zicht op de krioelende massa armen en benen om je heen en is het in buitenwater makkelijke navigeren. Een zwembril met getinte glazen is bij zonnig weer in buitenwater geen overbodige luxe. Let bij de aanschaf van een zwembril goed op de pasvorm.

Fiets

Voor een triathlon hoef je geen triathlonfiets te hebben. Ook op een stads-, opoe- of zelfs een OV-fiets kan je aan een triathlon deelnemen. Het gaat natuurlijk wel een stukje langzamer. Een ‘echte’ triathlonfiets heeft een wat steilere zithoek, is veelal aerodynamisch vormgegeven en heeft een triathlonstuur. Als je een race- of triathlonfiets koopt, laat je dan wel goed voorlichten over de maat van de fiets. Een te grote of kleine fiets rijdt niet alleen onprettig, maar kan ook klachten en blessures veroorzaken. De betere speciaalzaken kunnen een fietspositiemeting doen.

Helm

Veiligheid voorop. Het dragen van een helm is verplicht tijdens triathlons. Dit hoeft echter niet een aerodynamische druppelhelm te zijn. Elke goedgekeurde en onbeschadigde fietshelm voldoet.

Opzetstuur

Als je (nog) geen triathlonfiets kunt/wilt kopen dan is de aanschaf van een opzetstuur de goedkoopste manier om veel tijdwinst te boeken. De positie op de fiets heeft namelijk de meeste invloed op de aerodynamica. Oefen wel ruim voor je triathlon hiermee te fietsen. Het stuurgedrag is anders en ook de belasting van de spieren wordt anders.

Zadel

Of je nu kiest voor een triathlonfiets of het monteren van een opzetstuur, door de verandering van houding komt er veelal ook meer druk op de edele delen. Een zadel met uitsparing in het midden, extra gel in het zitgedeelte en/of een kortere neus brengt soelaas.

Fietsschoenen

Op een gewone stadsfiets heb je natuurlijk geen speciale fietsschoenen nodig. Je kunt gewoon met je hardloopschoenen fietsen. Dat scheelt weer een schoenenwissel. Op een racefiets draag je meestal wel fietsschoenen. Deze zijn voorzien van een stijve carbon zool waardoor je beter druk kunt uitoefenen op de pedalen. Kliksystemen zorgen dat je vast zit aan de pedaal. Hiermee fietsen vraagt even gewenning. Oefenen dus. Let wel op de juiste montage van de schoenplaatjes. Speciale triathlonfietsschoenen hebben een bredere instap en zijn uitgerust met een lusje aan de hiel en velcro strips om ze snel aan te kunnen trekken.

Bidon

Het klinkt zo logisch, maar vaak wordt hij vergeten. Het fietsen is het onderdeel waarop je tijdens een triathlon het makkelijkst voeding tot je kunt nemen. Een bidon met water, dorstlesser of energiedrank niet vergeten dus. En ja, ook bidons zijn er in een aerodynamische verschijningsvorm.

Zonnebril

Een basic zonnebril is al voldoende om je ogen tijdens fietsen en lopen te beschermen tegen fel zonlicht, stof, insecten, wind en de energiedrank die je in plaats van water per ongeluk in je gezicht gooide.

Digitaal sporthorloge

Er is weinig wat de modernste generatie sporthorloges niet kunnen meten. Voor beginnende triatleten volstaat meestal een eenvoudig sporthorloges waarmee je tussentijden kan meten. Voor de echte data nerds, echter, is the sky the limit.

Hardloopschoenen

Zuinigheid is een slechte raadgever bij de aanschaf van een paar hardloopschoenen. Lopen is de sport met de meeste belasting op voeten, enkels, knieën en heupen. Een verkeerd paar hardloopschoenen kan leiden tot vervelende blessures. Laat je daarom bij de aanschaf goed voorlichten over loopstijl en pasvorm. Een goed hardloopspeciaalzaak zal je daarin gepast advies kunnen geven. Met elastische veters of een snelsluiter kan je de schoenen in de wisselzone snel aantrekken.

Chipband

Handig als er tijdens je triathlon tijdwaarneming met chip is. De chip is eenvoudig te bevestigen aan de chipband die je de hele wedstrijd rond je enkel kunt dragen.


Dit artikel verscheen eerder in Transition #8.