Thomas Sijtsma hing in 2013 zijn voetbalkicksen aan de wilgen om een nieuw avontuur te starten. De triathlon, dat moest het worden. De journalist meldde zich aan bij Hellas in Utrecht en liet zich onderdompelen in de wereld van het zwemmen, fietsen en hardlopen. Met ons deelt hij zijn belevenissen in de sport.

Shit! Fuck! Ik piek te vroeg! De vorm is er al en het is pas eind november. 19 februari, tijdens de marathon van Sevilla, moet mijn dag worden. Dan pas, niet nu, niet in het druilen van december. Hoe houd ik dit nog drie maanden vast? Kan dat eigenlijk wel?

De vaststelling van mijn sterke benen kwam op de ijskoude dinsdagavond afgelopen week. Net zoals bijna alle andere dinsdagen in het jaar staan wij met triathlonclub Hellas Utrecht de intervaltraining af te werken. De ene week zijn het 200-metertjes, een andere week pyramidetrainingen tot 1200 meter. En altijd maar die rondjes over de rode piste. Voor de beginners: wil je een snellere loper worden, zoek vooral vergelijkbare trainingen in jouw omgeving.

Dinsdag voelde het alsof ik windkracht acht in mijn rug had, alsof ik veerde als een hinde, alsof ik een vliegtuig was die vaart maakte om op te stijgen. Terwijl anderen zwaarder in hun ademhaling kwamen, soms een gaatje lieten vallen of zelfs helemaal stopten, had ik een versnelling over. Iedere sporter kent dit gevoel. Het is verrukkelijk, een soort macht, onoverwinnelijkheid. Maar nu is het echt te vroeg. Ik wil het kwijtraken en in februari weer ontvangen. Dan wil ik de andere jongens pas echt uitputten, breken en uiteindelijk slopen.

Hoe die vorm in mijn benen is gekomen, blijft een raadsel. Er zit in ieder geval geen wetenschappelijk onderbouwde trainingsmethode achter. De afgelopen maand vierde ik vakantie in een oord dat nog het dichtst komt bij het bijbelverhaal van Sodom en Gomorra en was ik daarnaast tot vervelens toe in het Utrechtse nachtleven. Het heeft me geen windeieren gelegd. Maar wat nu? Periodiseren, zo beweren de mensen die er voor door hebben geleerd. Groentjes in de duursport zijn wellicht onbekend met het begrip periodiseren. Het betekent niets anders dan een langetermijnplanning maken met daarin verschillende fases van trainingsintensiteit.

Hoe mijn planning in elkaar steekt, ga ik niet delen. Je moet de concurrentie nooit wijzer maken dan ze al zijn. Probeer in ieder geval bij aanvang van het seizoen duidelijke en haalbare doelen vast te stellen. Pas daar je trainingen op aan.

Mijn doel is glashelder. Dennis Kimetto, geniet nog maar even van je wereldrecord op de marathon.

Meer lezen?

Lees ook onze andere artikelen over periodiseren en doelen stellen:
Periodiseren
Wat is het nut van een langere rustperiode?
Welke trainingsdoelen moet ik nastreven?
Hoe intelligent ga jij met je sport om?