De winter is de periode waarin veel sporters de wedstrijden plannen waaraan ze in het komende triathlon- en run bike run seizoen mee willen doen. Tevens word de basis gelegd voor het nieuwe seizoen. Met nog steeds korte dagen en een winter die toch wel erg lang begint te duren voelt menig sporter de behoefte om in het vroege voorjaar uit te vliegen naar zonniger oorden. Gewoon omdat het lekker is, maar ook om serieus te trainen. Transition zet een aantal mogelijke bestemmingen op een rijtje. Van dichtbij tot ver weg en van goedkoop tot exclusief.


Voor centenknijpers: Eifel, Duitsland
Hoogtemeters dicht bij huis

Oké, je zoekt er niet zon en warmte mee op, maar om even een weekendje (of wat langer) alles om het trainen te laten draaien of wat klimkilometers te maken hoef je niet per se ver weg te gaan. Natuurlijk komen dan de Ardennen als eerste naar boven, maar waarom niet de blik enkele tientallen kilometers meer oostwaarts gericht? In de Duitse Eifel zijn de wegen over het algemeen van betere kwaliteit en de beklimmingen minder steil – en dat is prima vroeg in het seizoen.

Ja, het weer kan een flinke spelbreker zijn. Geeft niet. Kaffee mit Kuchen smaakt er onderweg beter door dan ooit tevoren en na de training zoek je je comfortabele onderkomen met ligbad op, want vanwege het laagseizoen zijn de prijzen laag. Je zal mentaal weerbaarder uit de Eifel terugkeren dan al die zwakkelingen die flink geld neertelden om zon en warmte op te zoeken. Maar misschien is het toch beter om pas in april te gaan, of mei, als het wat warmer en droger wordt (echter geen garanties).

De Eifel in maart:
Middagtemperatuur: 7 graden Celsius
Regenval: 50 mm
Zonuren per dag: 7
Rijden: 3,5 uur vanaf Utrecht


Voor cultuurliefhebbers: Girona, Spanje
Trainen combineren met toerist zijn

Het Catalaanse Girona staat vooral bekend als pleisterplaats voor wielrenners. Veel Pro Tour renners hebben er een huis (en wie weet wat zich daar afspeelt). Dus waarom zou je daar als triatleet ook niet het aantal fietskilometers bijspijkeren? En tegelijk cultuur snuiven, voor als je belangstelling verder gaat dan sport alleen (of je een partner hebt die beziggehouden moet worden). Het historische Girona en z’n omgeving, met tal van middeleeuwse dorpjes en interessante musea zoals het Dali museum in Fuengirola, lenen zich daar uitstekend voor. En Barcelona is ook maar een uurtje rijden.

Maar laat dit je niet afleiden van de training, waarvoor je hier toch vooral naartoe bent gekomen. Op goede wegen met weinig verkeer en keuze uit vlakke, glooiende en echte klimrondjes is het lekker gevarieerd fietsen. Met tal van mooie (onverharde) looproutes, een 50 meter zwembad en een atletiekbaan zijn ook de andere ingrediënten aanwezig voor een geslaagd trainingskamp. Als het water niet te koud is kan ook worden gezwommen in het meer van Banyoles, op 23 km van Girona.

Girona in maart:
Middagtemperatuur: 16 graden Celsius
Regenval: 53 mm
Zonuren per dag: 7
Vlieguren: 2 uur


Voor weekend warriors: Mallorca, Spanje
Kort maar krachtig dankzij budgetvluchten

Mallorca is al jarenlang populair bij zowel fietsers als triatleten. Die populariteit schuilt vooral in de vele vliegmogelijkheden naar het grootste eiland van de Balearen en het fraaie landschap, waarin op ontelbaar veel weggetjes zowel volledig vlakke routes, heuvelachtige trajecten als een bergachtige ronde door de Tramuntana bergen – met als ‘dak’ de 871 meter hoge Puig Major – kunnen worden uitgetekend. Met elk jaar meer dan 100.000 fietsers op het eiland houdt het gemotoriseerd verkeer in ieder geval rekening met de zwakkere weggebruiker. Wel een fijn idee.

Je kunt er alleen of samen met trainingsmaatjes heengaan om een trainingskamp te beleggen – hotels met zwembaden in overvloed – of je aansluiten bij één van de vele trainingskampen die er – ook door vele Nederlandse aanbieders – worden georganiseerd. Vanwege het enorme aanbod van betaalbare vluchten is het zelfs de moeite waard om in het kille voorjaar even een weekendje Mallorca te boeken voor wat zon en hoogtemeters. De eigen fiets hoeft niet mee. Verhuurders genoeg, maar vergeet niet de eigen pedalen mee te nemen!

Mallorca in maart:
Middagtemperatuur: 17 graden Celsius
Zeewater: 14 graden Celsius
Regenval: 30 mm
Zonuren per dag: 6
Vlieguren: 2,5 uur


Voor klassiekerkoningen: Lanzarote
Eiland dat synoniem is met triathlon

In principe kun je op bijna alle Canarische Eilanden een trainingskamp beleggen, maar Lanzarote is in de loop der jaren uitgegroeid tot een triathloneiland bij uitstek. Timanfaya, El Golfo, Mirador del Haria en Mirador del Rio. Ze zijn een begrip onder triatleten. Een uitdagend landschap, schoon zeewater om in te zwemmen, een betrouwbaar zonnig en warm – maar ook winderig – klimaat en een groot aanbod van trainingskampen maken het eiland dan ook de perfecte basis om kilometers te maken of de vorm aan te scherpen voor het nieuwe seizoen.

Club La Santa aan de westzijde van het eiland biedt een betaalbaar alternatief voor meer exclusieve trainingskampen elders in Europa, maar wel met faciliteiten als een atletiekbaan, een 50 meter bad en toegang tot topatleten als coaches. Zelf een eigen trainingskamp inrichten buiten het sportcomplex is ook makkelijk – en voordeliger –, bijvoorbeeld in Puerto del Carmen, de startplaats van de jaarlijkse Ironman, waar als het alfamannetje of – vrouwtje over de boulevard rennen door iedereen als normaal wordt beschouwd.

Lanzarote in maart:
Middagtemperatuur: 22 graden Celsius
Zeewater: 18 graden Celsius
Regenval: 12 mm
Zonuren per dag: 8
Vlieguren: 4,5 uur


Voor levensgenieters: Stellenbosch, Zuid-Afrika
Ideale trainingsomgeving onder de evenaar

Heerlijk ’s zomers weer, trainen op goede wegen tussen de groene, golvende wijnlanderijen en aan het eind van de dag op een terras genieten van een betaalbare en gezonde maaltijd. En dat terwijl het in Europa winter is. Topsporters van over de hele wereld, waaronder Jan Frodeno en Javier Gomez, weten het al jaren en legden de basis voor hun successen in de uiterst relaxte studenten- en sportstad Stellenbosch, gelegen op 45 minuten van Kaapstad. De Tafelberg op tijdens je rustdag; hoe cool is dat?

Hoewel aan de andere kant van wereld voel je je er als Nederlander toch een beetje thuis De Kaap Nederlandse architectuur oogt vertrouwd, je begrijpt het Afrikaans (een beetje, als ze langzaam praten) en het tijdverschil bedraagt in de winter maar één uur. Op de campussen van de Universiteit van Stellenbosch en de Stellenbosch Acadamey of Sports zijn 25 meter baden, een 400 meter atletiekbaan en een gym voorhanden en rond de stad liggen enkele prachtige running trails. En misschien kun je wel meetrainen met de Stellenbosch Triathlon Squad.

Stellenbosch in maart:
Middagtemperatuur: 27 graden Celsius
Regenval: 29 mm
Zonuren per dag: 9
Vlieguren: 11 uur


Voor luxepaardjes: Belek, Turkije
Hightech en luxe aan de Turkse Rivièra

Ondanks de jaarlijkse triathlon in Alanya, staat de Turkse zuidkust nog bij weinig mensen op de radar voor een trainingskamp in het voorjaar. Dankzij de in 2015 geopende Gloria Sports Arena komt daar wellicht verandering in. Even ten oosten van Antalya gelegen, in de luxe resortbadplaats Belek, beschikt dit privaat gefinancierde Turkse Papendal over de modernste faciliteiten voor liefst vijftig verschillende sporten. De verrassend groene omgeving van Belek nodigt uit om te lopen en te fietsen en vormde de afgelopen twee jaar het decor voor de Ironman 70.3 Turkey.

Vanuit je 5 sterren hotelkamer heb je uitzicht op een atletiekbaan, drie buitenzwembaden en een stateof-the-art fitnessruimte. En wil je wetenschappelijke ondersteuning voor je hobby, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Laat je lichaamssamenstelling meten in een futuristisch ogende Bodpod (heb je echt zulke zware botten?) of waag je in het Icelab waar je lichaam 1-3 minuten wordt blootgesteld aan een temperatuur van -110o C, wat het fysieke herstel moet bevorderen. Brrr.

Belek in maart:
Middagtemperatuur: 18 graden Celsius
Zeewater: 17 graden Celsius
Regenval: 101 mm
Zonuren per dag: 7
Vlieguren: 4,5 uur


Voor paradijsvogels: Phuket, Thailand
Professioneel trainen in de tropen volgens Macca

Trainen op een prachtig mooi tropisch eiland, met gegarandeerd warm, zonnig weer en altijd de mogelijkheid om in zee te zwemmen – wie droomt daar niet van? Dat kan op het Thaise eiland Phuket. Het eiland kent met Thanyapura zelfs een heuse Triathlon Academy, waar je met behulp van professionele triathloncoaches aan je vorm kunt werken. Algemeen directeur is niemand minder dan tweevoudig Ironman Hawaii winnaar Chris McCormack. Misschien lig je op een dag wel zij aan zij met hem in het zwembad. Awesome mate.

Onder leiding van Macca is een zorgenvrije sportomgeving gecreëerd met onder meer alle faciliteiten die je als triatleet maar nodig hebt: drie zwembaden, een atletiekbaan, een sportschool en een gezonde, organische keuken, met toegang tot een chiropractor of mentale trainer en de mogelijkheid van video-analyse. Fietsen doe je door de weelderig groene bossen en heuvels, bijvoorbeeld op het parkoers van de Challenge Laguna Phuket. Je kan deelnemen aan één van de trainingskampen, 1-op-1 begeleiding krijgen of alleen maar gebruik maken van de faciliteiten. Hoe dan ook: Je triathlonvrienden zullen jaloers zijn.

Phuket in maart:
Middagtemperatuur: 33 graden Celsius
Zeewater: 29 graden Celsius
Regenval: 44 mm
Zonuren per dag: 9
Vlieguren: 14 uur


Dit artikel verscheen eerder in Transition #6.