Marcia Jansen sprak voor transition.nl acht mensen die door hun nieuwe leefstijl kilo’s verloren.

Naam:Jony Heerink
Leeftijd:29 jaar
Beroep:docent op een middelbare school en UT
Triatleet sinds:2009
Afgevallen:10 kilo

Afvallen was nooit het doel, maar sinds Jony Heerink – de kersverse  Nederlands kampioene duathlon – met triathlon begon, is ze twaalf kilo afgevallen. ‘Ik woog 78 kilo toen ik in 2009 begon te trainen voor mijn eerste triathlon’, blikt Heerink terug. ‘Ik deed in die tijd aan waterpolo, reed af en toe op mijn mountainbike en had tijdens de Batavierenrace kennisgemaakt met hardlopen. Het leek me vervolgens wel een uitdaging om aan een triathlon mee te doen. Ik woog in die tijd 78 kilo, wat ook voor mijn lengte van 1.76 wel een tikkeltje te zwaar was. Ik wist dat iets minder vet gezonder zou zijn, maar ik hield me er verder niet echt mee bezig. Ik was een snoepkont. Koekjes, chipjes, chocola, het is allemaal even lekker.’

Haar eerste triathlon in Enschede was, ondanks die extra kilootjes, meteen een succes. ‘Het zwemmen ging goed, het fietsen ook en ik verwachtte dat iedereen me tijdens het lopen voorbij zou gaan, maar dat gebeurde niet.’ Ze sloot zich aan bij een triathlonvereniging Aloha in Enschede, werd na haar studie lid van AV Triathlon in Amersfoort en sinds 2012 maakt ze deel uit van het vrouwenteam van Hellas dat al vier jaar de Eredivisie Triathlon domineert.

In de zes jaar dat ze nu aan triathlon doet, verloor ze ieder jaar zo’n twee kilo. ‘Dat is eigenlijk ongemerkt gegaan. In het begin viel ik vooral af omdat ik naast het waterpoloën in de winter, nu in de zomer actief bleef met triathlons. En naarmate ik mijn sport serieuzer aanpakte, ben ik me ook bewuster van mijn voeding geworden. Ik ben anders en meer gevarieerd gaan koken en ook meer fruit en groenten gaan eten. Sinds twee maanden probeer ik ook mijn suikerinname te verminderen, maar dat is niet omdat ik wil afvallen. De afgelopen jaren werd ik heel snel ziek. Waarschijnlijk een combinatie van mijn werk in het onderwijs en het vele trainen naast die baan. Door minder suiker te eten, wil ik mijn weerstand verhogen. Dat betekent dat ik koek en snoep zoveel mogelijk laat staan. Als ik zin heb om te snacken neem ik nu (gedroogd) fruit, yoghurt met fruit, noten en zaden of pure chocolade. Of, als ik echt zin heb in iets lekkers, bak ik zelf cake met bijvoorbeeld honing. Ik had gedacht dat het heel moeilijk voor me zou zijn, maar eigenlijk valt het best mee. En in de twee maanden dat ik nu minder suiker eet, ben ik nog niet ziek geweest.’

En hoe lichter ze werd, hoe beter de prestaties.  Zo finishte Heerink dit jaar als vierde op het NK sprint in Veenendaal en veroverde ze eind oktober in Assen de nationale titel op de duathlon. ‘Voor het looponderdeel zou ik misschien nog wel wat lichter mogen zijn, maar ik wil ook niet mijn kracht verliezen. Afvallen is dus nog steeds geen doel. Fit en gezond zijn, is het belangrijkste.’

Tip van Jony: Snacks zijn vaak dikmakers. Als je toch wilt snacken kies dan voor een gezonde variant zoals (gedroogd) fruit, noten of kerstomaatjes.

Volgende week in deze serie: Maurits Smakman