Net als op veel andere plaatsen kijken wij tegen het eind van het jaar ook even terug op het afgelopen jaar. Wat dat betreft was het qua multisport – over het geheel genomen – een prachtig jaar, met een verder doorgroeiende sport, de komst van het WK Paratriathlon naar Rotterdam, een nieuwe grootschalige fundraiser-indoortriathlon en voor het eerst in de historie een andere hele triathlon naast Almere. En niet eentje maar meteen twee, waaronder ook de eerste Ironman op Nederlandse bodem. En daarnaast natuurlijk prachtige prestaties van onder andere Rachel Klamer, die zilver pakte bij de European Games in Baku en zich later weer plaatste voor de Olympische Spelen van 2016, en van Yvonne van Vlerken die afgelopen seizoen Chrissie Wellington van de troon stootte als het gaat om het aantal sub-negen finishes.
Maar uiteraard was niet alles hosanna. In onze sport kende 2015 ook wat minder goede momenten, zoals het wegvallen van twee iconische wedstrijden: de Powerman Holland in Horst en de Wintertriathlon Assen. Of de discutabele herklassificatie van Saskia van den Ouden, waardoor zij naar het zich nu laat aanzien de Paralympics misloopt.

Hier op transition.nl blikken we even terug op het seizoen, aan de hand van de meest gelezen nieuwsposts. Onze top-tien daarin:

Podium IM Frankfurt 201510 – Bas Diederen revancheert zichzelf in Frankfurt
In het heetste weekend van 2015 gingen Holten en Didam niet door, maar IM Frankfurt wel. Bas Diederen pakte er een vierde plaats, na het jaar daarvoor te zijn uitgevallen.
Team Kijani9 – Team Kijani heeft twee nieuwe hoofdsponsoren
Het Betuwse triathlonteam kreeg niet alleen nieuwe hoofdsponsoren, maar ook veel bekijks.
Marco van der Stel - NK Weert 20158 – Marco van der Stel maakt favorietenrol waar
De kopman van het Squadra Kalas team kreeg een droomscenario voorgeschoteld bij het NK in Weert, en maakte het ook af.
Fachbach en Oude Bennink7 – Dubbele Duitse winst in Challenge Almere
Mark Oude Bennink maakte het Markus Fachbach lang moeilijk, maar moest uiteindelijk capituleren. Bij de vrouwen had de marathon niet langer moeten zijn, want anders had de sterk opgestoomde Irene Kinnegim de zege nog opgeëist.
Jeroen Tiebie - Frysman 20156 – Jeroen Tiebie wint eerste Frysman
De eerste hele naast Almere (de Grunnman als niet-jaarlijks GVAV-jubileumevenement even buiten beschouwing latend) op de wedstrijdkalender sinds 1981. Helaas niet onder de NTB-vlag, maar wellicht dat dat voor de toekomst nog verandert?
Yvonne van Vlerken (foto Wouter Roosenboom)5 – Yvonne van Vlerken vloog even door Nederland
In het kader van promotie voor de Eerste Ironman Ooit In Nederland was de Krimpense weer even in eigen land, om daar achtervolgd te worden door allerlei media.
OceanLavaStein4 – Fietsparcours Ocean Lava triathlon Stein gewijzigd
Wegwerkzaamheden noopten de organisatie tot enkele aanpassingen. Gelukkig bleven de Dutch Mountains er wel in.
Rotterdam3 – Rotterdam in 2016 even triathlonhoofdstad van de wereld
In de aanloop naar de WTS-finale van 2017 krijgt Rotterdam volgend jaar als ‘opwarmertje’ en trial het WK Paratriathlon en een ETU-cupwedstrijd. Qua short-course is het weekend van 23 en 24 juli volgend jaar de belangrijkste wedstrijd van het jaar.
Bas Diederen - Ironman Maastricht 20152 – Diederen en Van Vlerken maken favorietenrol waar in Maastricht
De eerste Nederlandse Ironman kreeg een gouden randje met winst van de gedoodverfde favorieten. Diederen werd daarmee de eerste Nederlandse mannelijke Ironmanwinnaar sinds Frank Heldoorn in 2006.
Fietsparcours IM Maastricht 20151 – Parcoursen Ironman Maastricht bekendgemaakt
Niet verbazingwekkend dat deze post by far het best bezocht is, bijna twee keer zoveel als de nummer twee uit deze lijst. Met de komst van Ironman naar Nederland was ineens veel belangstelling naar het ongetwijfeld selectieve parcours in de Limburgse heuvels.