Magnic Light: wrijvingsloze fietsverlichting zonder batterijen

Magnic LightDe Duitse Powerman-duatleet Dirk Strothmann brengt sinds enige tijd zelf ontworpen fietsverlichting op de markt. Wat dit feit nog bijzonderder maakt, is dat zijn fietsverlichting geen batterijen of bekabeling nodig heeft, volledig wrijvingsloos werkt en toch een krachtige en constante verlichting afgeeft.

Magnic Light werd door Strothmann bedacht om ook ’s avonds tijdens donkere dagen te kunnen blijven trainen. De inspiratie kwam vlak voor de ‘Nacht von Borgholzhausen’, een avondwedstrijd bij hem in het dorp. Hij kwam op het idee om de geleidende eigenschappen van de (aluminium) velg te gebruiken om stroom op te wekken. Door vlak naast het draaiende wiel een sterke magneet te houden, worden in het wiel zogeheten wervelstromen opgewekt. Deze wervelstromen wekken vervolgens in de magneten in de verlichting stroom op waar de LED-verlichting gebruik van kan maken. Een en ander is vergelijkbaar met wat er gebeurt in een inductiekookplaat.

Ten opzichte van andere fietsverlichtingssystemen is dit een enorme stap voorwaarts: geen snelheidsverlies door wrijving van een dynamo, geen bekabeling nodig en vooral ook: geen batterijen. Hierdoor kan een sterke, volledig waterdichte behuizing worden gemaakt waardoor de verlichting onder zeer uiteenlopende weersomstandigheden gewoon blijft werken. De verlichtingsunits kunnen binnen enkele seconden aan de voor- en achterrem worden bevestigd en werken op nagenoeg alle fietsen / wielen. De verlichting geeft een constante lichtbundel vanaf zeer geringe tot zeer hoge snelheden en blijft ook nog doorbranden als men stilstaat. Door het principe van de wervelstroom is er nog een bijkomend voordeel: het achterlicht gaat feller branden bij het inknijpen van de achterrem omdat de er meer stroom wordt opgewekt doordat velg en magneet dichter bij elkaar komen. Vergelijkbaar dus met een remlicht.

Hieronder een introductie en uitleg van de werking van de Magnic Light:

 

 

Bronnen:
Magnic Light