De ochtendtraining is van oudsher een echte zwemmerstraditie. Toch wordt je voor gek verklaard als je vertelt dat je elke ochtend om 05:00 of 06:00 uur opstaat om vervolgens een paar baantjes te trekken.
Over het trainingseffect van de ochtendtraining wordt tegenwoordig veel getwist, het lichaam zou nog teveel in de rusttoestand verkeren om een optimaal trainingseffect te kunnen bereiken. Toch zijn er talloze voordelen van een ochtendtraining, voordelen die elke ambitieuze triatleet eigenlijk wel aanspreekt.

Hier volgt een aantal:
– Rust en Regelmaat: voor een ochtendtraining moet je de avond tevoren altijd op tijd je bed in.
– Discipline: het vergt een krachtige mindset om vanuit een diepe slaap je bed uit te stappen om te gaan trainen.
– Verbeterde vetverbranding: deze trainingen werk je vrijwel altijd af in nuchtere toestand. Dit stimuleert je vetverbrandingsmetabolisme.
– Energie: de energie die je krijgt na een ochtendtraining is enorm. Wanneer de rest van de wereld nog aan het wakker worden is, ben jij in een opperste alerte en energieke staat. Je functioneert die dag beter (om ca 15:00 uur wel even een flinke koffiepauze nemen)
– Tijdwinst: Voordat je (werk)dag echt begint heb jij er al een zwemtraining op zitten. Kan je ’s avonds dus gebruiken om te lopen, te fietsen op voor de buis te “Tacxen”.
– Perfecte Wedstrijdvoorbereiding: train je voor een Ironman ? Dan gaat ook om 05:00 uur (of eerder al) de wekker en om 07:00 het startschot, om te beginnen met…. juist het zwemmen.

Nog niet overtuigd ? Bekijk dan deze YouTube waarom Michael Phelps zo vroeg zijn wekker zet.

Rise and Swim… Rise and Shine !!