Getest: de schoenenwissel

SchoenenwisselSommige dingen zijn vanzelfsprekend. Andere lijken dat, maar zijn het niet noodzakelijkerwijs. Totdat je verder kijkt dan ‘face value’ en het mogelijk vanzelfsprekende kritisch onderzoekt. Dat deed team VockingFast met de schoenenwissel tijdens de wedstrijd.

Bij een triathlon of duathlon wisselt een atleet meestal van schoenen in de tweede wissel. Na het zwemmen heeft een atleet de keuze om te gaan fietsen met fietsschoenen, of direct zijn loopschoenen aan te trekken. De vraag is of het verlies in vermogen bij het fietsen met loopschoenen opweegt tegen de tijdwinst bij de tweede wissel naar het lopen. De heren van VockingFast hebben het uitgetest en de conclusie: fietsen met loopschoenen scheelt. Luttele seconden weliswaar, maar toch.

De heren van VockingFast hebben drie opties onderzocht op een vast testparcours: fietsen met fietsschoenen, fietsen met loopschoenen op adapters als de Pyro Plates, en fietsen met loopschoenen in klassieke toe-clips. Het elimineren van de wissel van fietsschoen naar loopschoen levert in een wedstrijd tussen de 15 en 20 seconden op. Maar hoe zit het met het verlies aan vermogen op de fiets als gevolg van de schoeiselkeuze? Bij de pedaaladapters bleek er nauwelijks verschil met gewone fietssschoenen qua vermogen, bij het gebruik van gewone toe-clips wel. Terecht merkten ze op dat op een parcours met veel bochten of met hoogteverschillen het fietsen met een fietsschoen waarschijnlijk meer winst oplevert. Nu was getest op een vlak en recht parcours waarbij de snelheid dus redelijk constant gehouden kon worden.

Een andere kanttekening is uiteraard het aspect van comfort. Een fietsschoen zit nu eenmaal beter en stabieler, en op langere afstanden kan dat zeker een doorslaggevend punt zijn. Maar gelet op de tijdwinst die het in de wissels oplevert en de uitkomst dat het op een ‘makkelijk’ parcours nauwelijks leidt tot verlies van vermogen tijdens het fietsen, lijkt de test van de heren van VockingFast een duidelijke positieve ondersteuning van de intuïtief aanvoelbare stelling dat het op de kortere afstanden wel degelijk voordeel oplevert. Geen excuus meer dus om bij de meeste kortere niet te starten zonder pedaaladapters, als je eindtijd je lief is.

Bronnen:
– Peter Vocking
Testrapport van Team VockingFast