Training with Toys (2): Paddles

Een van de meest gebruikte en effectieve hulpmiddelen bij het zwemmen zijn de paddles. Er zijn paddles in diverse vormen en maten, maar welke gebruik je nu wanneer ? Hieronder een greep uit het aanbod toegelicht.

Vingerpaddles – Catch
Vingerpaddles worden in het zwemmen vaak gebruikt om pupillen kennis te laten maken met het zwemmen met paddles. Het oppervlak is relatief klein (beslaat alleen de vingers) en daardoor is de extra gecreëerde waterdruk niet al te hoog. Ze worden ook wel schoolslagpaddles genoemd, omdat ze door het niet al te grote oppervlak beter passen bij de kortere stuwbaan van deze slag. Een andere veel gebruikte benaming is catchpaddles, omdat je met deze paddles met name in het begin van de stuwfase (de catch) de extra weerstand moet overwinnen. Een nadeel is dat men wat geneigd is de vingers te buigen, waardoor het stuwoppervlak van de rest van de hand wordt verkleind, en dit is nu net wat je niet wilt trainen.

Voorbeelden zijn oa: vingerpaddles en Tyr Catch paddles

Deze categorie paddles heeft voor de triatleet niet zoveel toegevoegde waarde.

Platte paddel – Stuwkracht en watergevoel
De platte paddel is een paddel die de gehele hand beslaat, plus nog een beetje eromheen. Het stuwvlak van de hand wordt met deze paddel ongeveer verdubbeld. Dit maakt de paddel erg geschikt voor het trainen van de stuwkrant en watergevoel. De paddel is nagenoeg plat, dit maakt ze in combinatie met het formaat erg gevoelig voor veranderingen in stand en stuwbaan. Ervaren wedstrijdzwemmers verkiezen vaak een nog groter formaat paddel, maar dit heeft nogal een impact op de schouders. Marcel Wouda heeft door vele trainingsuren hiermee zijn schouders nagenoeg versleten, dus wees voorzichtig met je keuze. Deze paddles, mits van het juiste formaat, zijn een aanwinst in je zwemtas.

Voorbeelden van dit type paddles zijn onder andere: Arena Vortex ,Tyr catalyst, Speedo biofuse en Starpaddles. De Vortex van Arena geeft een mooie richtlijn qua formaat: de hand moet in de afbeelding passen, dan is de paddel groot genoeg voor het beoogde effect, en klein genoeg om de waterweerstand onder controle te houden.

Freestyler – Insteek- & glijfase
Sinds een jaar of vier zijn de Finis Freestyler paddles op de markt. Deze paddles zijn spitsvormig en hebben een skeg onderaan de paddle, met als doel het ondersteunen van de insteek- en glijfase van de borstcrawl. De spitsvorm wekt de suggestie dat insteek meer gestroomlijnd wordt en de skeg houdt de paddel en de arm in een rechte lijn.

Zwemmend blijkt er echter niet zoveel te merken van deze effecten, behalve dat de paddle ervoor zorgt insteekrichting iets langer wordt vastgehouden. Prima als de insteek in orde is, maar is dit niet het geval, dan versterk je dus je fout.

Een grappig contrast is dat de paddle, door de uitsparing aan de achterzijde, ervoor zorgt dat je stuwvlak aan het eind van de stuwfase (duwfase) iets langer haaks op het water staat. Hierdoor krijg je een tikkeltje extra push. Meer effect aan de achterzijde van de slag dus, terwijl ze zijn ontworpen voor datgene wat vooraan gebeurd.

Techpaddles en Bolster paddles – Early Vertical Forearm
Dit zijn paddles voor een specifiek doel, namelijk het trainen van een Early Vertical Forearm (EVF) oftewel de bekende ‘hoge elleboog’.

De Techpaddle bindt je aan de onderarm en je houdt het handvat in je vuist. Dit zorgt voor een vergroot stuwvlak aan de onderarm, terwijl het stuwvlak van de hand juist wordt verkleind. Je krijgt grip op het water door de paddle (ter hoogte van de onderarm) zo snel mogelijk haaks op de stuwrichting te bewegen door de hand naar beneden te brengen. Dit is exact de beweging die je moet volgen voor een Early Vertical Forearm. Nadeeltje is dat het stuwvlak wel erg groot is, waardoor de minder ervaren zwemmer met deze paddel en de gestimuleerd beweging relatief veel belasting op de schouder krijgt, risico op blessures dus.

De Bolster paddle van Finis is ontwikkeld door zwemcoach Brian Bolster, met als doel de EVF te stimuleren door het polsgewricht te spalken. Eén van meest gemaakte fouten bij het trainen van een EVF is dat na de catch (waarbij er polsbuiging aanwezig is), de pols gebogen blijft staan. Hierdoor breekt het stuwvlak (van hand en onderarm) en kan er minder kracht op het water uitgeoefend worden. De bolsterpaddel zorgt ervoor dat de polsbuiging minimaal blijft gedurende de gehele stuwfase. Het moeilijke element van deze paddel is dat er bij de catch ook bijna geen polsbuiging mogelijk is. Catchen zal dus moeten gebeuren door de gehele onderarm direct haaks op de stuwrichting te plaatsen.

AntiPaddles – Watergevoel / EVF
Het innovatieve Finis heeft sinds 2010 de Anti-Paddle op de markt gebracht. Door het bolle oppervlak reduceert de grip op het water tot bijna nul. Door de verminderde grip en dus waterweerstand wordt het makkelijk om bijvoorbeeld de EVF-positie en -beweging te trainen. Daarnaast zorgt het uitdoen van deze paddles voor een gevoel alsof je daarna ineens meer grip op het water krijgt. Je wordt zo dus meer bewust van de waterweerstand en dit creëert watergevoel.
Een leuke ontwikkeling, maar het effect van deze paddle staat mijns inziens gelijk aan het zwemmen met gebalde vuisten.

Paddles voor spierconditie- en vermogenstraining
Dan bestaat er nog een heel scala aan minder speciale paddles. Paddles van ongeveer de grootte van de hand, waarvan sommige modellen iets hol zijn uitgevoerd en het water voor je vasthouden. Deze paddles lijken de grip op het water te vergroten, dit doen ze ook maar zonder dat je hiermee echt watergevoel ontwikkelt. Feitelijk train je met dit soort paddles je spierconditie, wat ook een belangrijk aspect is van een goede slag.

Een dergelijke kleinere paddle is ideaal voor het zwemmen van wat langere intervalsets (bijvoorbeeld een 10x100m) of van wat kortere duursets (zoals 4x400m waarvan bijvoorbeeld de eerstes en derde 400m met paddles worden gezwommen en de tweede en vierde zonder). Kortom ook een dergelijke kleinere paddle is een waardevol onderdeel van je zwemuitrusting.
Voorbeelden van dit soort paddles zijn de Speedo Tech Paddle, de Arena Trax en de Zoggs Flexi.

Paddles voor in buitenwater
Het trainen met paddles beperkt zich gewoonlijk tot het zwembad. In buitenwater is het lastiger, omdat je daar vaak langere aaneengesloten afstanden zwemt. Dan wordt het zwemmen met paddles op een gegeven moment wel erg zwaar. En dan rijst de vraag: waar laat je ze dan als je ze afdoet?
Hiervoor is een oplossing: de aquagloves. Dit zijn handschoentjes à la captain Nemo, uitgevoerd met vliezen tussen de vingers. Ze zorgen voor best wat grip, maar zijn niet te groot qua oppervlak. Tijdens je tocht kan je ze uitdoen en in je badpak, zwembroek of wetsuit stoppen en zonder moeilijkheden weer verder trainen.

Insnoeradvies
De meeste paddles worden geleverd met een bos aan rubberen tubes en insnoerschema’s voor het insnoeren van de paddles. Dit is eigenlijk allemaal overbodig. Het belangrijkste doel van het trainen met paddles is het vergroten van je watergevoel. Door de paddle compleet aan je hand vast te snoeren, verlies je het gevoel voor het effect van wisselende waterweerstand tijdens je stuwfase. Het beste watergevoel ontwikkel je door de paddle zo min mogelijk in te snoeren, dan voel je elke verandering in waterdruk en stuwrichting direct. Houd of beweeg je je handen niet in de juiste richting, dan reageert de paddle meteen door te verschuiven of zelfs weg te schieten. Zo krijg je direct feedback over je stuwtechniek. Mijn advies is: snoer alleen de middelvinger in. Of probeer eens wat oefeningen zonder tubes, zoals in de video hieronder: