Hoe sterk of goed getraind men ook is, ziek worden we allemaal wel eens. De meeste duursporters zijn vatbaar voor een ordinaire verkoudheid of hoest, net zoals alle andere mensen. Eigenlijk zijn er bewijzen in overvloed dat diegenen die regelmatig trainen zelfs vatbaarder zijn voor ziektes dan anderen.

Men vraagt dikwijls of het nog verantwoord is om te trainen bij ziekte. Als je ‘alleen maar’ verkouden bent, mag je dan blijven trainen zoals gewoonlijk, of moet je volledige rust inbouwen?

Het standaardantwoord luidt meestal dat je – als je verkoudheidssymptomen zich boven de nek bevinden – mag blijven sporten, maar aan een niet te hoge intensiteit. Heb je enkel een verkoudheid in het hoofd, een verstopte of lopende neus, dan kan je die beschouwen als een ongemak en niet als een rem op je training.

Bij keelpijn, borstverkoudheid, spierpijn en koorts is het juist zaak om te rusten. Het belang van rust kan in het geval van koorts niet genoeg benadrukt worden. Een voorbeeld van een risico dat je loopt als je dan toch gaat trainen: sommige virussen die griepachtige symptomen veroorzaken kunnen schade toebrengen aan de hartspier. Omdat je lichaam de ziekte probeert te bestrijden zal de bijkomende stress van de doorgedreven training de werking van de immuunsystemen fors belasten.

Een andere richtlijn is dat je moet uitmaken hoe belangrijk de training die je wil afwerken wel voor je is. Zit je in een cruciale fase van je training, dan moét je rust nemen. De reden daarvoor is dat intensieve training meestal samenvalt met periodes van hoog volume, dichtbij belangrijke wedstrijden. Als je op dat moment het immuunsysteem overbelast, dan zou het wel eens kunnen dat je meer dan enkele trainingsmomenten zult missen. Het is beter om drie dagen training te moeten laten vallen, dan een maand (of langer!) wedstrijden in rook te zien opgaan.

Het komt er eigenlijk op neer dat je je steeds moet bewust zijn van het feit dat als je af te rekenen krijgt met een ziekte, je minder kracht hebt en al onder druk staat. Het is onwaarschijnlijk dat je je trainingssessies met succes zult afwerken. Het is veel beter om te rusten en de training te hervatten als de symptomen verdwenen zijn.