Ik heb een schaatsbaan om de hoek liggen en wil daar wel gebruik van maken. Maar is schaatsen wel een goede trainingsvorm voor een triatleet? En is het een goede vervanging van een bepaalde training of juist niet?

Voor jonge atleten is de winterperiode bij uitstek geschikt om enkele alternatieve trainingsmiddelen in te passen. Schaatsen past daar uitstekend in. Dit is goed voor de ontwikkeling van je atletische vermogens. Ook gevorderde atleten kunnen ter afwisseling prima de schaatsen onderbinden in de winter

Als je wat verder in je carrière bent dan wordt het belangrijker om je tijd te besteden aan de specifieke belasting van zwemmen en lopen. De andere sporten die je nu kunt kiezen moeten wel aansluiten op je huidige specifieke trainingen. Daarom moet je je beperken tot techniek en duurtrainingen op de schaats.

Je kunt bijvoorbeeld een wat intensievere duurtraining op de schaats plannen (mits je techniek dit toelaat uiteraard) en een training met bijv. 3 a 4 keer 10 tot 15 minuten doen. Hierbij hanteer je een pauze van 5 tot 8 minuten. De hartslag die je moet hanteren hangt ook weer af van je techniek. Naarmate je een betere schaatstechniek hebt kun je met een hogere HF schaatsen. In het begin niet kun je het beste een veiligheidsmarge inbouwen en op “overhouden” rijden. Dan kun je na enkele weken zelf goed inschatten wat wel en wat niet haalbaar is en hoe de training valt tussen je andere trainingen.