In een bepaalde fase van het seizoen kan het belangrijk zijn om op trainingsstage te gaan. Dit mag overigens geen excuus zijn voor een matig georganiseerde thuissituatie! Een goed trainingsplaatje om je heen, gewoon thuis, is nog altijd de beste basis.

Wel of niet gaan?
Het nut van trainingsstages moet niet worden overdreven. Voormalige toppers als Irma Heeren of Huub Maas moesten van trainingsstages zelfs niet veel hebben, terwijl zij toch heel goed presteerden. Bovendien is het zo dat de Nederlandse winter (waarin veel atleten een trainingsstages plannen) ook kan dienen als een soort buffer voor atleten om ervoor te zorgen dat het lichaam niet het hele jaar door zwaar wordt belast. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan de Australiërs. Zij kunnen het hele jaar door onder perfecte omstandigheden trainen. Toch kwamen zij er bijvoorbeeld op de Olympische Spelen in 2000 niet aan te pas.

Goed, ik ga op trainingsstage, waar moet ik op letten?
Als je hebt besloten (toch) op trainingsstage te gaan, doe het dan goed! Eén van de belangrijkste valkuilen van een trainingsstage is dat atleten opeens veel meer trainingsarbeid gaan verrichten dan thuis. Dat is nadrukkelijk niet de bedoeling! De bedoeling is dat je ongeveer net zo veel of misschien iets meer traint dan thuis, maar dat je vooral heel veel extra rust pakt. Rust is de belangrijkste training, zo wordt wel eens gezegd. De (paradoxale) meerwaarde van een trainingsstage is er in dat geval in gelegen dat je naast je training niet wordt afgeleid door allerlei dagelijkse beslommeringen zoals werk, gezin, telefoon, enzovoort. Je komt eindelijk goed aan je rust toe!

Doelen definiëren
Als je op trainingsstage gaat, zul je eerst je doelen moeten definiëren. Deze zijn waarschijnlijk een afgeleide van je wedstrijddoelen, later in het jaar. Afhankelijk van je trainingsdoelen kies je voor een bepaalde plek, in een bepaalde tijd van het jaar, wel of niet op hoogte trainen, trainingspartners, enzovoort. Daarnaast moet je rekening houden met je eigen persoonlijkheid: houd je van gezelligheid, veel mensen om je heen en ’s avonds wat vertier, of kom je alleen om te trainen, eten en slapen?

Een trainingsstage is iets heel persoonlijks. Je zult dingen toch uiteindelijk altijd zelf moeten uitproberen. Maar jezelf goed van tevoren (laten) informeren en de juiste vragen stellen, daarvan is nog nooit iemand doodgegaan. Om een aanzetje te geven, hieronder enkele ervaringen van atleten en begeleiders die vaker op stage zijn geweest (deze onderdelen komen ook elders op deze site ‘los’ aan de orde).

Trainen op hoogte?
Als je op hoogte gaat trainen, bouw het dan voorzichtig op. Vanaf ongeveer 1500 meter begint het te tellen. In Zuid-Afrika (Potchefstroom) bijvoorbeeld zit je op 1500 meter hoogte. Font Romeu is 1850 meter. Granada (Zuid-Spanje) is 2300 meter. Flagstaff in de VS is 2200 meter hoogte. Ga niet als een gek trainen boven de 2000 meter, tenzij je al veel ervaring hebt.

Temperatuur en luchtvochtigheid
Informeer je vooraf goed over het klimaat om niet voor vreemde verrassingen te komen te staan. De website http://www.wunderground.com biedt alle benodigde informatie.

Vliegen en je fiets
Je hoeft niet per sé ver weg om goed op stage te kunnen. Dat kan een voordeel zijn, bijvoorbeeld bij het meenemen van een fiets. Als je met de auto gaat, leveren fietsen meestal geen problemen op. In het vliegtuig soms wel, zeker als je met een grote groep gaat. Bij Easyjet (ruim van tevoren boeken, kost niet veel) kun je in de regel prima je fiets meenemen. Een fietstas (in plaats van koffer) is dan wel handig, want je mag maar 30 kilo meesjouwen. Als je naar de Verenigde Staten of Australië vliegt, zijn er normaal gesproken ook geen problemen, omdat je veel kilo’s mee kunt nemen. Vliegen naar Zuid-Europa of Zuid-Afrika kan echter lastig zijn. Zorg daarom dat je het vervoer van de fiets van tevoren goed geregeld hebt, bij voorkeur door bemiddeling van een goed reisbureau (informeer ook vooraf goed naar de garantievoorwaarden!). Zij zijn professionals die gewend zijn met dit soort vragen om te gaan.

De NTB werkt met een speciaal reisbureau dat alleen voor ploegen werkt, maar je zou het eens kunnen proberen bij OAD Sportreizen (030-6918800). Je kunt je ook aansluiten bij professionele reisgroepen, die vooral in Duitsland redelijk actief zijn. Via Duitse verenigingen is ook vaak wel wat te regelen. Struin internet even af door te zoeken op trefwoorden als sportreizen, sportreise of sports travel. Je komt dan al snel een heel eind.