Schuurplekken kunnen behoorlijk irritant zijn en kunnen je in een wedstrijd danig uit je concentratie halen. Maar ook in een training blijf je er liever van verlost. Voorkomen is in een aantal gevallen – gelukkig – vrij eenvoudig.

Schuurplekken in de nek ontstaan als gevolg van de hoofddraaiing tijdens het zwemmen en de wrijving die daarbij ontstaat met de kraag van het wetsuit. Deze moet daarom niet te strak worden dichtgedaan. Wat ook vaak helpt is een dot baby-olie (of een andere vettige substantie) op de plaats(en) in de nek waar je je vaak schuurt. Gebruik overigens geen vaseline, dat kan je wetsuit op den duur aantasten.
Als deze tip niet werkt, dan zou je het nog kunnen proberen door bv. een badstof zweetband tussen je nek en de kraag van het wetsuit te dragen. Biedt ook dat geen soelaas, dan blijft alleen nog over: zwemmen zonder wetsuit, of met een ander pak.

Schuurplekken op de tepels zijn het gevolg van schurende kleding. Nauw aansluitende lycra kleding schuurt vrij zelden. Loszittende kleding schuurt vaak pas als het vochtig (bezweet) wordt. Thermo-hemdjes van polypropyleen hebben daar geen last van. Ook shirts en singlets van zogeheten Coolmax schuren niet snel. Bij katoenen T-shirts hangt de mate van schuring vaak af van de kwaliteit van de stof, de pasvorm, maar vooral ook de bedrukking. Let wel bij de aanschaf van bovenkleding op de stiknaden van bv. verschillende kleurbanen in de stof. Niks schuurt zo goed als een veelvuldig over de tepel komende stiknaad.

Schuurplekken in de lies zijn vaak het gevolg van een loszittende (onder)broek of een iets te wijde tight. Vaak helpt het om onder een tight of een sportbroek een goed passende zwembroek (of polypropyleen sportondergoed) aan te trekken.

Schuurplekken tussen de bovenbenen zijn vaak het ongemak van (licht) gezette mensen. Het dragen van een korte tight in plaats van een korte loopbroek voorkomt het al. En als je toch in een korte broek wil lopen: vaseline, al raakt het effect daarvan bij langere duurlopen gaandeweg over.

Schuurplekken op de hiel en/of de voet zijn vaak het gevolg van zand en/of steentjes in de schoenen. Lastig te voorkomen, tenzij je alleen maar op asfalt loopt en altijd met dunne sokken. Ook de pasvorm van de schoen kan enorm bijdragen aan het vóórkomen, maar ook het voorkómen van schuurplekken. Dit is een kwestie van een zorgvuldige schoenenkeuze. Heb je eenmaal een merk en type schoen gevonden waarin je probleemloos kunt lopen, ook zonder sokken: bedenk je dan tienmaal voordat je weer overstapt op een ander merk of type.