In beginsel zijn er geen beletsels om tot ver in de zwangerschap door te trainen, zij het op een lager prestatieniveau. Natuurlijk is het zo dat je naarmate de zwangerschap vordert veelal sneller moe bent, maar zwanger zijn wil niet meteen zeggen dat je fysiek weinig tot niks meer aankan. Eigenlijk moet je ook niet zozeer spreken van ‘doorgaan met trainen’, maar meer van ‘blijven bewegen’, zeker in de laatste maanden van de zwangerschap.

Het zal geen verwondering wekken dat in de laatste maanden fietsen en hardlopen fysiek wat lastiger wordt omdat men eerder moe is, er steeds meer ‘buik’ in de weg zit en er meer gewicht meegetorst moet worden. Maar belangrijk is dat het geen gevaren oplevert voor de ontwikkeling van het kind. Ook het schudden en schokken tijdens het lopen kan geen kwaad. En het kind geeft zelf ook tijdig aan wat hij of zij minder prettig vindt. Zwemmen kan men in principe tot aan de dag van de bevalling probleemloos blijven doen.

De intensiteit en de duur van de inspanning zal in de loop van de zwangerschap gaandeweg naar beneden geschroefd worden. De mate en de snelheid waarmee men dat doet is natuurlijk in grote mate afhankelijk van hoe men zich op dat moment voelt. Er zijn gevallen bekend van vrouwen die tot kort voor de bevalling zijn doorgelopen zonder negatieve consequenties voor moeder of kind. De bekende Noorse marathonloopster Ingrid Kristiansen heeft indertijd zelfs de Marathon van Houston nog gewonnen toen ze zes maanden zwanger was! Meer informatie over lopen tijdens zwangerschap is na te lezen in het boek “Op weg naar de marathon” van Jeff Galloway.

Lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap is eigenlijk alleen maar goed. Het genieten van het buiten zijn en het sporten zelf is bevorderlijk voor het welbevinden tijdens de zwangerschap. De ervaringen van sommige vrouwen leert dat lichaamsbeweging juist ontspannend kan werken, bijvoorbeeld in het geval van ‘harde buik’. Sommige bronnen melden zelfs dat blijven sporten bevorderlijk is voor het IQ van het kind.

Kortom: zolang het prettig en leuk is, lekker blijven sporten!

Na de bevalling
Na de bevalling kan het in sommige gevallen wat langer duren voordat men weer in staat is om het sporten weer op te pakken. Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de vraag of het een makkelijke of juist zware bevalling is geweest. En als men borstvoeding geeft is het advies niet te snel weer veel en/of hard te gaan sporten, want dan loopt de borstvoeding weer terug. Maar als men zich goed voelt is er ook na de bevalling geen reden om na enkele weken de sportkleren weer aan te trekken en de draad weer op te pakken.