Om in de fiets-loop wissel sneller je loopschoenen aan te kunnen trekken, zijn er enkele handige gadgets die het veters strikken overbodig maken en je daardoor een tiental seconden of meer kunnen besparen: snelsluiters op je veters, of je veters vervangen door speciale, elastische veters (die je dus niet meer los of vast hoeft te maken).

In het algemeen zijn de ervaringen van du- en triatleten met de elastische veters dat het weer net even sneller wisselt dan schoenen met snelsluiters, omdat je na het aantrekken van de schoen meteen klaar bent. Er is echter een nadeel aan elastische veters verbonden: de schoen zit losser om je voet als bij normale veters (al dan niet vastgezet met snelsluiters). Daarmee is de schoen dus wat instabieler, en dat kan met name merkbaar zijn bij lopers die niet ‘neutraal’ lopen maar enigszins proneren of supineren.

Dit is een kwestie van voorzichtig uitproberen dus. Als je duidelijk merkt dat met elastische veters de stabiliteit minder is, dan is het beste advies: ga voor de beste stabiliteit want dat is het minst blessuregevoelig. En bedenk ook goed wanneer je ze gebruikt: op de kortere afstanden kunnen de paar seconden winst verschil uitmaken, maar bij langere afstanden is het grotere comfort van gewone veters vaak al te verkiezen en is het de vraag of je dat niet meer winst oplevert.

Elastische veters kunnen overigens ook een risico inhouden: namelijk het ontstaan van blessures als botvliesontsteking op de rug van de voet. Dit kan soms gebeuren als de veters net even te strak staan afgesteld. Geadviseerd wordt om de elastische veters daarom niet strakker te spannen dan strikt noodzakelijk.